המשבר הכלכלי ברוסיה מעמיק, והאזרחים מתחילים לאבד את הסבלנות. סוחר מניות ממוסקבה, אשר ביקש להישאר תחת שם בדוי, שוחח עם ה-Business Insider, וסיפר כיצד נראים החיים של אזרחי רוסיה, בעקבות הסנקציות שהוטלו עליהם לאחר הפלישה לאוקראינה. הסוחר, שביקש להישאר תחת זהות בדויה וכונה בכתבה "יורי שאטאלוב", סיפר כי הוא מתעורר מדי בוקר "לסיוט דיסטופי. אנחנו מנסים להתרגל לבידוד הרוסי מהכלכלה העולמית".

"כל בוקר אני קם, ונזכר תוך חמש שניות מה הדבר הנורא שקרה לנו", סיפר הסוחר, שהחל משנת 1995 עבד עבור מספר רב של עסקים במוסקבה, שרובם נסגרו עקב הסנקציות. עוד הוא הוסיף כי "זה כמו לחוות מחדש את המוות של אבא שלי. אני יודע שמשהו לא בסדר, אבל לא יכול להבין מיד מה. אני מרגיש בושה גדולה, אני מרגיש שהמדינה שלי הולכת להתפרק, להיות הרוסה ומושפלת. יעשו לנו מה שעשו לגרמניה בעבר".

הרובל הרוסי צונח (צילום: REUTERS/Ilya Naymushin)
הרובל הרוסי צונח (צילום: REUTERS/Ilya Naymushin)


האמירות הקשות של "שאטאלוב", מגיעות בעקבות קריסת מטבע הרובל מאז הפלישה לאוקראינה. הוא סיפר כי בדומה לאנשים רבים, במיוחד אלו שעוסקים בכלכלה, גם הוא מיהר לרוקן את חשבונות הבנק בטרם הקרמלין יוכל להטיל פיקוח הון על האזרחים. 

לטענתו, מרבית האזרחים מבינים שלמטבע המקומי אין ערך ולכן הם ניצלו את מרווח הזמן שהיה להם כדי לרכוש סחורות, אותם יוכלו לאחסן או לייצר בהם שימוש: "אני למשל, רכשתי אייפון 13, טאבלט של סמסונג, לקחתי גם את הרכב BMW שלי לטיפול וקניתי צמיגים חדשים".

עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

לדברים הצטרף גם אלק שברין, בכיר בבנק השקעות במוסקבה סיפר כי רכש מכונית לקסוס היברידית חדשה, לצד מדיח כלים חדש, רק בשביל שהכסף לא ירד לטמיון: "יש לי ולאשתי רכבים חדשים, אנחנו לא באמת צריכים את הרכב החדש. אבל יש לנו את הרובלים, אני מעדיף לקנות עכשיו מאשר לראות אותם הופכים חסרי ערך".

במקביל, רשתות שיווק ברוסיה מתחילות לדווח על מחסור במוצרים, בעיקר בסוכר וכוסמת. שאטאלוב סיפר כי "המשפחה הצטיידה בתירס משומר וקצת שמן זית. הבת סובלת מצליאק, תמיד קשה למצוא דברים ללא גלוטן כאן, עכשיו זה כבר יהיה בלתי אפשרי".