בארה"ב מעריכים הערב (שישי) כי הכוחות הרוסים סביב קייב הפסיקו להתקדם ועברו לעמדות הגנה, בעוד משרד ההגנה הרוסי טוען כי הושגו המטרות העיקריות לשלב הראשון של "המבצע המיוחד" באוקראינה, וכי כעת יתמקד הצבא הרוסי ב"שחרור מוחלט" של חבל דונבאס, עד להשגת "כל היעדים שהציב פוטין". 

כאמור, על פי גורם בכיר בהגנה האמריקאית, הכוחות הרוסים סביב בירת אוקראינה קייב נמצאים כעת בעמדות הגנה ועצרו "את כל התנועות הקרקעיות" לעבר עיר הבירה, אם כי התקפות אוויריות ותקיפות מטווח רחוק עדיין נמשכות. הגורם גם ציין כי 1,250 טילים שוגרו על ידי רוסיה נגד אוקראינה מאז תחילת הפלישה. 

כמו כן, ארה"ב מעריכה כי הכוחות האוקראינים עדיין מחזיקים במקום שבו דחקו את הרוסים בחזרה מזרחה, וכי יש אינדיקציות לכך שכוחות אוקראינים דוחפים את הרוסים גם מסביב לעיר צ'רניהיב שבצפון המדינה, אותה כיתרו מוקדם יותר היום.

ציר הזמן של הלחימה: כך נראה חודש של קרבות עקובים מדם באוקראינה

היום בו רעדה האדמה: הרגעים קורעי הלב מאוקראינה | תיעוד מיוחד

בעקבות הסנקציות על רוסיה: פוטין בתגובה דרמטית למערב

מוקדם יותר היום עדכן משרד ההגנה הרוסי עדכן את מספרי האבידות שספג הצבא הרוסי מתחילת המבצע. בניגוד לדיווחים והדלפות קודמות שנקבו במספרים המתקרבים ל-10 אלף הרוגים, ברוסיה טוענים כי 1,351 חיילים רוסים נהרגו ו-3,825 נפצעו, כך דווח בתקשורת הרוסית. במקביל, שירות הסטרימינג סופטיפיי הודיע כי ישעה את השירות ברוסיה בעקבות המלחמה. 

לפי הדיווחים, משרד ההגנה הרוסי הצהיר כי "רוסיה תמשיך במבצע הצבאי המיוחד עד שתגיע ליעדים שנקבעו על ידי פוטין". זאת לאחר שקודם לכן המשרד אמר כי המטרות העיקריות של השלב הראשון של "המבצע המיוחד" באוקראינה הושלמו.  

לטענת משרד ההגנה הרוסי, רוסיה שולטת ב-93% מהשטח של אזור לוגנסק, וכעת היא תתמקד ב"שחרור" מוחלט של אזור דונבאס - ואף אינה שוללת אפשרות של הסתערות על ערים אוקראיניות נצורות. לפי הדיווח, משרד ההגנה ציין כי רוסיה שקלה שתי אפשרויות ל"מבצע המיוחד" באוקראינה - האחת רק בתוך הרפובליקות הבדלניות המוכרזות בדונבאס והשנייה בכל שטחה של אוקראינה.

1 במרץ: חבר כוחות הביטחון באוקראינה מרים את מבטו אל חורבות בניין העירייה בחרקוב  (צילום:  Pavel Dorogoy)
1 במרץ: חבר כוחות הביטחון באוקראינה מרים את מבטו אל חורבות בניין העירייה בחרקוב (צילום: Pavel Dorogoy)

בתוך כך, הצבא האוקראיני עדכן כי גנרל רוסי נוסף נהרג בקרבות באזור חרסון שבדרום אוקראינה. לטענתם, הגנרל שנהרג היה מפקד ארמיית הנשק המשולב ה-49 של המחוז הצבאי הדרומי של הפדרציה הרוסית. משרד ההגנה הרוסי לא הגיב לטענה האוקראינית. עד כה, על פי ההערכות, כשישה גנרלים רוסים נהרגו מאז תחילת ההתקפה של רוסיה על אוקראינה, וכן סגן מפקד צי הים השחור. 

כמו כן, גורם אמריקאי עדכן כי הכוחות האוקראינים השמידו ספינת מלחמה רוסית בברדיאנסק וכי ישנם נפגעים, מספרם עדיין אינו ברור.

מנגד, חיל האוויר של אוקראינה דיווח כי טילים רוסים פגעו בכמה מבנים בפיקוד שלו באזור ויניציה וגרמו לנזק משמעותי לתשתית, ההשלכות עדיין נבדקות. בנוסף, הרשויות האוקראיניות עדכנו כי כוחות רוסיים כיתרו למעשה את העיר צ'רניהיב שבצפון המדינה והפציצו אזורים שבהם התושבים תקועים ללא חשמל, חימום ומים.

ראש עיריית צ'רניהיב, ולדיסלב אטרושנקו, אמר שההפצצה הרסה גשר המקשר את העיר לקייב, וניתקה את הנתיב הראשי לסיוע הומניטרי ולפינוי פצועים. "(אנחנו) בעצם מוקפים לחלוטין ויש לנו קטסטרופה הומניטרית", אמר אטרושנקו בטלוויזיה. "אנשים בלי מים, בלי חום, בלי חשמל... אנשים מבינים שהגרוע מכל עוד לפנינו".

גם משרד ההגנה הרוסי אמר מוקדם יותר שכוחותיו "חסמו" ערים אוקראיניות, כולל צ'רניהיב, כדי לעצור את הצבא האוקראיני בזמן שרוסיה התמקדה בהשתלטות על אזור דונבאס המזרחי.

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

במקביל ללחימה בשטח מאמצי המשא ומתן נמשכים כל העת. הערב נשיא טורקיה ארדואן שוחח בטלפון עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והם דנו במצב בשטח באוקראינה ועל השלב אליו הגיע המשא ומתן בין קייב למוסקבה, כך נמסר מלשכתו של ארדואן.

ארדואן אמר לזלנסקי כי הוא הדגיש בפסגת נאט"ו השבוע את תמיכתו בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה וכי הוא שידר בשיחות הבילטרליות שם את המאמצים הדיפלומטיים ה"יעילים" שעשתה טורקיה, נאמר בהצהרה.