בסוף השבוע האחרון צוין חודש לתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. ד"ר אריק פורר, מנהל המיון בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על הנעשה שם.

"אנחנו עדים פה לתופעות מאוד קשות, אנשים חרדים ומפוחדים מאוד. מלאי חוויות קשות שמגיעים אלינו, עם מרכיב נפשי ופיזי של מחלות קשות מאוד שנובעות מהמצוקה הזו. מתחילת הדברים המצב הרפואי פה לא מהמשופרים, מערכת הרפואה פה נמצאת במצב כזה שהיא מתקשה לספק גם בשגרה את המענה המיטבי. האירועים האלו שקורים פה עכשיו חושפים את המחלות ומביאים אותם למצבי קיצון. אנשים פה נכנסים למצבים של אי ספיקת לב קשה", פתח ד"ר פורר את דבריו.

"אנחנו נותנים פה את שירות החירום, היו לנו שני מקרים של התקפי לב ביומיים האחרונים. אנשים שהגיעו והתנפלנו עליהם מהר מאוד לתת להם את הטיפול שצריך ואנחנו מהרגע הזה מנסים לפנות אותם ליעד פינוי שיש בו אמצעים יותר מורכבים אבל את הטיפול הראשוני ומייצב החיים אנחנו נותנים", הוסיף.

כשנשאל האם יש קשר בין המתח של המלחמה למצב הבריאותי, השיב: "אני חושב שזה מאוד ברור, שומעים את זה מהאנשים עצמם. הם אומרים לך שהם היו מאוזנים וברגע שהתחילו הקרבות הם ניסו להימלט, וחוסר הגישה לתרופות והריצה, אנשים מבוגרים שלא רגילים לזה נשלפים מהבית שלהם. אנחנו רואים שהרבה מאוד מהאנשים הם לאו דווקא פליטים שחצו את הגבול. זה הייחוד של המשלחת הזו שהגיעה לתוך אוקראינה. יש המון אנשים שעברו לגור בחלק המערבי של אוקראינה עד יעבור זעם, אנחנו משתפים פעולה פה והתחלנו לעבוד עם הרופאים המקומיים שרוצים נורא להיות חלק מהדבר הזה יחד איתנו. אנחנו משתפים איתם פעולה ומבינים איזה תרופות יש כאן ואיזה  טיפולים הם יוכלו לקבל בהמשך כדי שגם ההמלצות שלנו יהיו ריאליות". 

"בדרך כלל בשעה הזו יש כבר תור שמסתרך בחוץ, של כמה עשרות אנשים שמגיעים. היום יום ראשון אז אולי זה ייקח קצת יותר זמן. מצד אחד המראה פה מאוד פסטורלי, וזו חוויה מדהימה, ומצד שני יש פה רוחות מלחמה שנושבות כל הזמן. אם אתמול רצינו לפנות את אחד המטופלים שלנו ללבוב והדבר הזה לא התאפשר בגלל ההפצצות. היינו צריכים לאלתר ולפנות אותו למקומות אחרים. יש פה מורכבות שפוגשת אותנו כל יום מחדש", המשיך ד"ר פורר.

לסיום נשאל ד"ר פורר האם הוא ואנשי הצוות מרגישים בטוחים באוקראינה: "אנחנו מרגישים בטוחים, עוסקים בעבודה שלנו. יש פה המון עבודה לעשות, יש פה היקפי עשייה מטורפים שהם של מאות רבות של אנשים, העומס פה הוא ענק. אנחנו מתעסקים בחלק הזה. אנחנו אמורים להישאר פה לחודש, אבל הדברים האלו בטח יעברו הערכת מצב. אמור להיות צוות שיחליף אותנו בהמשך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm