לקראת "פסגת הנגב": הפגישה המדינית ההיסטורית שיערוך היום (ראשון) שר החוץ יאיר לפיד עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח׳ עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, ושר החוץ של מצרים, סאמח שכרי, לא נעלמה מעיני התקשורת הערבית. 

שר החוץ יאיר לפיד על פגישתו עם בלינקן בלטביה (צילום: Kaspars Norde)

בעולם הערבי הגדירו את האירוע כ"פגישה היסטורית", המגיעה על רקע שיחות הגרעין בווינה ולקראת חתימה על הסכם גרעין. בעיתון Arab News נכתב כי הפגישה מגיעה ברקע ה"דאגה" מצדן של ישראל ומדינות המפרץ, הרואות באיראן ככזו המעמידה בסכנה את האזור כולו. 

בעיתון האמירתי Khaleej Times נכתב כי "בראש סדר היום עומדות שיחות הגרעין עם איראן, שישראל ומדינות המפרץ הביעו חששות עזים מהן". בנוסף הוזכרה גם הפלישה הרוסית לאוקראינה כנושא שבו ידונו המנהיגים, ונכתב: "זהו סכסוך בו ישראל התגלתה כמתווכת פוטנציאלית".

לפיד ובלינקן בפגישת עבודה (צילום: שלומי אמסלם)
לפיד ובלינקן בפגישת עבודה (צילום: שלומי אמסלם)

על פי גורמים אמריקאים שצוטטו בתקשורת הערבית, הפגישה תעסוק בשני נושאים עיקריים: האחד, "הרגעת דאגותיה" של מדינת ישראל מהסכם הגרעין הצפוי להיחתם בקרוב, ודיון במחסור הפוטנציאלי בחיטה, שמגיע כתוצאה ממלחמת רוסיה-אוקראינה. 

גם באל ג'זירה הודגש כי השיחות מגיעות גם על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, "סכסוך שעורר דאגות ביטחוניות רחבות יותר", כך נכתב, "והביא לעלייה במחירי הנפט והמזון".

הערב, כאמור, תיפתח רשמית "פסגת הנגב", שתיערך במלון "קדמא" בקיבוץ שדה בוקר, במרחק הליכה מצריף בן־גוריון. עוד קודם לפסגה, שר החוץ יאיר לפיד אירח את שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במשרד החוץ בירושלים לפגישת עבודה וסקירה על הסיוע הישראלי לאוקראינה.