מלחמת רוסיה-אוקראינה: נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ערך היום (שני) ראיון ראשון לכלי תקשורת רוסי, מאז החלה המלחמה במזרח אירופה לפני כחודש. בראיון, שנמשך כשעה וחצי, אמר זלנסקי כי "הקרמלין מתעלם מחייהם של האוקראינים ושל הרוסים כאחד, עד לנקודה שהצבא הרוסי הפסיק את התקדמותו כדי לאסוף את גופות חייליו הנופלים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הנשיא זלנסקי דובר בדרך כלל אוקראינית בציבור, השפה הרשמית של ארצו, אך עם זאת דובר גם רוסית כשפת אם. במהלך קטעי הווידאו שמעלה לרשתות החברתיות הוא עבר שוב ושוב לשפה רוסית במטרה לעודד את מבקריו של הנשיא פוטין בתוך רוסיה. הראיון ביום ראשון היה שונה בתכלית מכל הצהרה פומבית שפרסם עד כה, כי זו היא הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שהוא משוחח ארוכות עם עיתונאים רוסים, בשפתם.

הראיון נערך לאתר הרוסי "Meduza" שבסיסו בלטביה. לאחר שסיימו את הראיון, העיתונאים פרסמו עליו ברשתות החברתיות והבטיחו כי בקרוב יפרסמו את הראיון המלא. שעות ספורות לאחר מכן, פרסם רגולטור התקשורת הרוסי "Roskomnadzor" דרישה כלפי כלי התקשורת הרוסי כי לא לפרסם את הראיון והזהיר כי "נפתחה חקירה נגד הכתבים המעורבים".

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

כאמור, החוק החדש שחתם עליו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אומר כי ניתן להטיל עד 15 שנות מאסר לפי שמפרסם "פייק ניוז" בציבור. בעקבות כך, העיתונאי העצמאי, דמיטרי מוראטוב, אמר כי "נאלצנו לא לפרסם את הראיון", וציין כי העיתון שלו יוצא לאור ברוסיה ולכן הוא בסמכות השיפוטים של החוק הרוסי.

עם זאת, טקסים וקטעים מתוך הראיון כבר הופצו באתר היוטיוב ונצפו יותר ממיליון פעמים, תוך כמה שעות. במהלך הראיון אמר זלנסקי כי "אוקראינה תהיה מוכנה לדון בהסרת הגבלות על השפה הרוסית ואימוץ מעמד גיאופוליטי ניטרלי. כל עסקה תצטרך לקבל תוקף במשאל עם שיעשה לאחר נסיכת הכוחות הרוסיים". זלנסקי תיאר עסקה אפשרית הכוללת "ערבויות ביטחוניות וניטרליות".

בראיון, האשים זלנסקי את פוטין "בייצור האיבה בין רוסיה לאוקראינה". הנשיא הוסיף כי "למלחמה תהיה השפעה הפוכה ממה שכנראה פוטין תכנן - לסמן פיצול מובהק בין העם הרוסי לאוקראיני, במקום לאחד אותם מחדש. זלנסקי הדגיש כי "זו לא סתם מלחמה, זה הרבה יותר גרוע. התרחש פיצול עולמי, היסטורי ותרבותי במהלך החודש האחרון".

הפלישה הרוסית לאוקראינה: הריסות בבירה קייב (צילום: Press service of the State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)
הפלישה הרוסית לאוקראינה: הריסות בבירה קייב (צילום: Press service of the State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)

בהמשך, זלנסקי האשים את רוסיה בירי בלתי פוסק על אוכלוסייה אזרחית ועל הרס עירוני בקנה מידה גדול: "עיר הנמל מריופול מלאה בגופות, אף אחד לא מוציא אותן, הגופות שייכות גם לחיילים רוסים וגם לאזרחים אוקראינים, והוסיף כי "רוסיה לא רואה באוקראינה כמדינה עצמאית".

כזכור, ראש עיריית מריופול, השרויה בימים האחרונים תחת הפגזות בלתי פוסקות מצד רוסיה, אמר הבוקר כי תושבי עירו נמצאים על סף קטסטרופה הומניטרית. במקביל, בכיר אוקראיני אמר היום כי אין לו ציפיות גבוהות לפני הפגישה בין נציגי הצדדים בטורקיה, וכי הוא לא חוזה שתושג פריצת דרך בנוגע לסוגיות המרכזיות. בהערכה שפרסם הבוקר המודיעין הבריטי נכתב כי לא נרשמו תזוזות משמעותיות בפריסה של הצבא הרוסי ב-24 השעות האחרונות.