סדקים במערב מול מלחמת רוסיה-אוקראינה: סימנים של פיצול אסטרטגי עולים מתוך שורות בעלות ברית של נאט"ו בעודן דנות בתנאים של כל הסכם שלום פוטנציאלי שייערך בין רוסיה לאוקראינה, כך דווח אמש (שני) באתר החדשות "בלומברג". 

לפי הדיווח, במוקד ניצבות שורה של דילמות לגבי התנאים שיכולים להיחשב מקובלים על ידי אוקראינה לכל הסכם שלום, במיוחד בכל הנוגע להבטחות הביטחוניות שנאט"ו עשויות להציע לקייב.

דובר הקרמלין: רוסיה תשתמש בנשק גרעיני רק במקרה של "איום על קיומי" (צילום: רויטרס, 'PBS NEWSHOUR')

כמו כן, ישנם חילוקי דעות לגבי אילו כלי נשק נוספים לשלוח לאוקראינה, וכן סביב השאלה האם קיום שיחות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מועילה או לא, והאם ניתן לסמוך על הנשיא הרוסי, כך לפי מסמכים שהגיעו לבלומברג וכן גורמים שמכירים את הדיונים שהתקיימו בשבוע האחרון בין מנהיגים משני צדי האוקיינוס ​​האטלנטי.

לדבריהם, חלק מההבדלים הללו נגלו לעיניהם במהלך סוף השבוע האחרון, לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שפוטין לא יכול להישאר בשלטון - ואז חזר בו כשהערותיו עוררו ביקורת.

לעומתו, נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כשנשאל על דבריו של ביידן כי "אסור לנו להסלים, במילים או בפעולות". לדבריו, כדי למנוע עימות צבאי, המטרה היא להשיג הפסקת אש מדי פעם את נסיגת הכוחות הרוסיים באמצעים דיפלומטיים. גם ראש ממשלת איטליה מריו דראגי צפוי לשוחח עם פוטין השבוע, ויקרא להפסקת אש ומסדרונות הומניטריים.

גם ברלין נמצאת בעמדה דומה. דובר קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי "לאור התמונות הנוראיות שאנחנו צריכים לסבול מזה כמה ימים ולמעשה שבועות, העדיפות הגבוהה ביותר כרגע היא להגיע להפסקת אש כדי שההרג יוכל להיפסק". שולץ גם שוחח על תהליך המשא ומתן ביום שני עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

כזכור, בפסגת מנהיגי נאט"ו בשבוע שעבר, הזהיר שולץ מפני כל מהלכים נמהרים, כמו נטישת חוק יסוד נאט"ו-רוסיה. לפי שני גורמים בעלי ידע על הדיונים, ביטול ההסכם הזה יסגור לצמיתות את הדלת למוסקבה ותסיר התחייבויות מחייבות על פריסת כוחות לשני הצדדים. 

לפי אחד הגורמים, למרות שרוסיה שרפה את כל גשרי שיתוף הפעולה בעתיד הנראה לעין, ממשלת גרמניה רואה אפשרות שעוד יהיה צורך בחוק המייסד ובהנחיותיו ביום מן הימים. לדברי גורם אחר, לנטוש את החוק המדובר תהיה מחווה סמלית שלא תעזור לעצור את המלחמה. בסופו של יום, בעלות הברית יצטרכו למצוא דרך להתמודד עם פוטין - בין אם ירצו או לא, הוסיף הגורם השני.

כאמור, חברות נאט"ו אחרות מאמינות שהדיאלוג שמנהלות פריז וברלין עם הקרמלין אינו יעיל ועלול לשחק לידיו של פוטין, לפי אחד המסמכים. על פי אותו מסמך בריטניה, פולין ומדינות אחרות במרכז ומזרח אירופה - למעט הונגריה - ספקניות שנשיא רוסיה רציני לגבי משא ומתן על הסכם שלום מקובל. 

איתות לכך נראה במהלך פסגת נאט"ו, אז שאל נשיא פולין אנדז'יי דודה את המנהיגים האחרים אם הם באמת מאמינים שמשא ומתן בתנאים שהציג פוטין יכול להצליח ומקובל, לפי אנשים שמכירים את דבריו. לפי אחד הגורמים, דודה ניסה להעביר את המסר כי מי שתומך בתנאים האלה למעשה תומך ברוסיה.

דיפלומט ממדינה אחת במזרח אירופה הוסיף כי אלו שידחפו את אוקראינה להסכים להסכם שלום ללא נסיגה מלאה של החיילים הרוסים "משרתים את פוטין", וכי "אלו שפונים לפוטין לעתים קרובות "עושים זאת רק למטרת הקמפיינים שלהם" בארץ.

גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון היה סקפטי באופן דומה לגבי כוונותיו של פוטין, וכבר אמר כי פוטין כבר חצה קו אדום עם מעשיו באוקראינה. לפי גורם בריטי בכיר, למרות הכישלונות בשטח, בריטניה לא מאמינה שהמטרות האסטרטגיות של פוטין השתנו. 

דוברו של ג'ונסון מסר: "זה נכון להפיק את המרב מכל הסדר אפשרי, אבל ברור שאנחנו צריכים להיות חיים לעובדה שהוא לא עמד בהבטחותיו. לאורך כל הדרך ראינו את פוטין אומר דבר אחד ועושה דבר אחר, ולכן זה ההכרח שנשפוט אותו ואת המשטר שלו לפי איך הם פועלים".

שני דיפלומטים בכירים נוספים מקבוצת המדינות המפקפקות בדיאלוג עם פוטין אמרו לבלומברג כי הם מודאגים שמקרון עלול לדחוף את זלנסקי להסכים לניטרליות בתנאי רוסיה בתמורה להפסקת אש. עם זאת, הם ציינו שמקרון היה ברור לגבי בהפרכת הדרישות של מוסקבה לגבי שלמותה וריבונותה הטריטוריאלית של אוקראינה.

נשיא אוקראינה זלנסקי עצמו אמר כי הוא פתוח לאמץ מעמד נייטרלי כחלק מהסכם שלום עם רוסיה, אך הדגיש כי הסכם כזה יצטרך להגיע ערבויות הביטחון ויובא למשאל עם.