שגריר בריטניה בישראל, ניל ויגאן, התארח היום (חמישי) בוועידת לונדון של קבוצת הג'רוזלם פוסט בשיתוף UK Israel Business, הנערכת במועדון הכדורגל טוטנהאם בלונדון. השגריר שוחח עם להב הרקוב, עורכת בכירה ופרשנית פוליטית בג'רוזלם פוסט, בפאנל בו השתתף גם אורן מרמורשטיין, סגן שגריר ישראל בבריטניה. 

בפתח הדיון נשאלו שני הדיפלומטים לתת ציון למצב היחסים הכללי בין בריטניה לישראל. מרמורשטיין פתח ואמר: "זה 'עידן הזהב'. לא יכול להיות טוב יותר. הקשר מתחיל בערכים משותפים - דמוקרטיות אוהבות חופש. זו נשמת הקשר. אבל אתה צריך שיהיה לך גם גוף. זה מתורגם לסדרה של ביקורים, וגם להישגים מוחשיים, שמגיעים עד לתחום האסטרטגי - כולל קרן מחקר ופיתוח משותפת".

וויגן אמר כי "הייתי נותן לזה ציון A כי תמיד יש מקום לשנות. אבל אני מתרשם מאיך שהדברים השתפרו. בקורונה ראינו שיתוף פעולה בריאותי, ראינו גם שיתוף פעולה ביטחוני ואנחנו רוצים לגרום לזה להחזיק מעמד מעבר ליחסים אישיים".

השגריר הבריטי הוסיף וסיפר כיצד העמיקו קשרי ההגנה והמודיעין: "קשר מצבא לצבא. לוחמי חיל האוויר הבריטי המלכותי הצטרפו לתרגיל "הדגל הכחול" בעובדה. שיתפנו פעולה גם במלחמה בטרור. היכולת של ישראל להשתמש בטכנולוגיה כדי להילחם בטרור היא משהו שאנחנו מעוניינים בו. אנחנו לא יכולים לדבר על הכל".

בהמשך נשאלו השניים איך ישראל ובריטניה שותפות בכל הנוגע לאיראן. מרמורשטיין השיב ראשון ואמר כי "איראן היא האיום הגדול ביותר על היציבות האזורית והעולמית. איראן ידועה בטילים הבין-יבשתיים שלה. ישראל נמצאת באותה יבשת ולכן אלה מהווים כמובן איום על אחרים".

הדיפלומט הישראלי הוסיף כי "עשיית ויתורים לא תשנה את גישתה של איראן, ואין לאשר דרישות ספציפיות כמו הורדת משמרות המהפכה מרשימות ה-ארגוני הטרור. יש לנו מטרה דומה, השאלה היא לגבי הטקטיקה". השגריר הבריטי ציין כי "הנושאים שאנו חלוקים עליהם הם סימן למערכת היחסים הטובה, שאנו יכולים להיות פתוחים לגביה".

כשנשאל לאן הוא רואה את שיתוף הפעולה בטכנולוגיה הולך ענה השגריר וויגן: "סייבר, אחרים - אנחנו משתפים פעולה בין ממשלה לממשלה. אבל אנחנו רוצים גם שחברות פרטיות יגיעו, יש כבר כ-50 סטארטאפים. אנחנו גם מתעניינים במחקר ופיתוח והופכים אותו לחלק מרכזי במערכת היחסים".