ברקע הדיווחים על מגעים להפסקת אש: המטה הכללי באוקראינה הזהיר היום (חמישי) כי הכוחות הרוסים "מתארגנים מחדש" בבלארוס, בהתבסס על תנועת הציוד הצבאי באזור. כוחות אוקראינים דיווחו במקביל על "מקרים תכופים" של הנחת מוקשים באיזורים הנצורים סמוך לקייב.

המלחמה באוקראינה: נזק רב במריופול הנצורה בעקבות ההפגזות מצד הרוסים (צילום: רויטרס)

במקביל לכך, נשיא אוקאינה, ולדימיר זלנסקי, קרא להחרפת הסנקציות נגד רוסיה, במהלך נאום מקוון אותו נשא בפני הפרלמנט האוסטרלי. "המרחק בין מדינותינו עצום, אך המרחק הוא לא פונקציה בברוטליות הרוסית נגדינו", כך אמר. 

זלנסקי הזהיר מפני השלכות משמעותיות על הביטחון העולמי במידה ורוסיה לא תחדל מהתקפותיה. בשיחה הוא אף טען כי מה עשוי לקרות אחרי המלחמה, ועל כן הדגיש את חשיבות הסנקציות נגד רוסיה במקביל להשקעה בפיתוח הנמלים והערים באוקראינה, במטרה לשקמן.

וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

כמו כן, במסגרת המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה, הוסכם על פתיחת מסדרונות הומניטריים בעיר מריופול הנצורה, במטרה לפנות אזרחים. הצד האוקראיני קיבל הודעה על כך דרך הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שאישר כי רוסיה מוכנה להיענות לכך, על פי הודעת סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק. 

קירילו טימושנקו, בין יועציו של זלנסקי, הוסיף כי 45 אוטובוסים ישלחו במטרה לסייע בפינוי. כמו כן, על פי גורמים בכירים במדינה, כ-90% מבנייני העיר הושמדו או נפגעו במהלך חודש הלחימה האינטנסיבי והקרבות.

לצד זאת, ראש סוכנות הסייבר והביטחון של בריטניה, ג'רמי פלמינג, אמר אמש כי הוא מאמין שרוסיה העריכה בצורה שגויה את המצב באוקראינה וכמה מיועציו של ולדימיר פוטין לא אומרים לו את האמת. בנאום במהלך ביקורו באוסטרליה, אמר כי חיילים רוסים - חסרי נשק ומורל - סירבו לבצע פקודות, חיבלו בציוד שלהם ואפילו הפילו בטעות את המטוס שלהם.

"הכל מצטבר לטעות החישוב האסטרטגית שמנהיגי המערב הזהירו את פוטין ממנה. זו הפכה למלחמה האישית שלו, כשהעלות משולמת על ידי אנשים חפים מפשע באוקראינה, ויותר ויותר על ידי רוסים", הוסיף.

שיחות המשא ומתן בטורקיה בין רוסיה לאוקראינה  (צילום: Handout via REUTERS)
שיחות המשא ומתן בטורקיה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Handout via REUTERS)

כזכור, אמש הגיעו נציגים אוקראינים לשיחות בטורקיה והביעו אופטימיות רבה בנוגע להתקדמות ולהגעה להסכם הפסקת אש. עם זאת, הנציגים הצהירו כי רוסיה נראית "נחושה לכבוש שטחים נוספים במזרח אוקראינה" וכי בהחלט נחוץ שבוע נוסף של משא ומתן.

לאחר שלוש שעות אינטנסיביות של שיחות, האוקראינים הכריזו כי ארצם מורה לנטוש את הרעיון להצטרף לברית נאט"ו, דרישה רוסית מרכזית בשיחות, ולדון בתביעות הטריטוראליות. זאת, בתמורה לערבויות ביטחוניות ממספר מדינות, כולל ישראל. כמו כן, האוקראינים דרשו מהרוסים לצמצם באופן דרסטי את הפעילות הצבאית סביב הבירה קייב, וכך להגביר את "האמון הדדי" בין הצדדים.