מלחמת רוסיה אוקראינה: ראש משלחת המשא ומתן מן הצד האוקראיני, ראש צוות המו"מ האוקראיני לשיחות עם רוסיה, דויד ארחמיה, הודיע הערב (שבת) כי הטיוטות על הסכם השלום שגובשו בשיחות בשבוע שעבר מוכנות לדיון ישיר בין הנשיאים וולדומיר זלנסקי וולדימיר פוטין וכי השניים עשויים להיפגש בטורקיה.

לדבריו של ארחמיה, רוסיה קיבלה את עמדתה הכוללת של אוקראינה, למעט זו הנוגעת לקרים, שסופחה לרוסיה בשנת 2014. במקביל לכך, דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, טען כי רוסיה תשמח להמשיך את המשא ומתן עם אוקראינה בבלארוס, אלא שהאחרונה מתנגדת לכך. 

"רוסיה נתנה תשובה רשמית לכל העמדות שלנו, והם קיבלו את הכל מלבד סוגיית קרים", אמר ארחמיה. "הרוסים גם אישרו את העמדה שלנו כי מסמכי הטיוטה שגובשו מספיקים כדי לקיים התייעצויות ישירות בין המנהיגים. המטרה שלנו היא להכין את השלב האחרון לדיון על הסוגיות שנגענו בהן ולהיערך לפגישה עתידית של הנשיאים".

לדברי ארחמיה, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כבר דיבר עם שני הנשיאים והציע לארח את המפגש. "עוד לא נקבעו תאריך או מקום, אבל יש סבירות גבוהה שהפגישה תתקיים באיסטנבול או באנקרה", ציין ארחמיה, ראש סיעת מפלגת השלטון "משרת העם".

לדברי ארחמיה, הרוסים קיבלו את העמדה האוקראינית כי המעבר למעמד של מדינה ניטרלית, שמצריך שינוי של החוקה, יועלה לאישור במשאל עם. כאשר הוא נשאל מה יקרה אם מרבית המצביעים יתנגדו, ענה ארחמיה כי "להסכם השלום לא יהיה תוקף חוקי". "אולי נשוב למצב מלחמה או נחזור למו"מ חדש ונפתור את זה בדרך אחרת כלשהי", הסביר.  

"קרבות קשים בפתח": האזהרה הדרמטית של הבכיר האוקראיני

נאט"ו מזהירה: "כוחות רוסיה באוקראינה לא נסוגים אלא מתארגנים מחדש" (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום, יועצו של נשיא אוקראינה מסר היום כי כוחות אוקראינים כבשו מחדש 30 ערים וכפרים באזור קייב, לאחר שהכוחות הרוסיים עזבו את השטח. לדבריו, הכוחות מחזיקים בקו החזית מול הכוחות הרוסיים במזרח.

בריאיון שהעניק לטלוויזיה הלאומית הזהיר היועץ כי לחימה קשה צפויה בהמשך: "שלא יהיו לנו אשליות - עוד יהיו קרבות קשים עבור דרום ומזרח אוקראינה ועבור מריופול".

גם סגנית שר ההגנה האוקראיני, האנה מלייר, הכריזה כי הכוחות האוקראינים הצליחו להשיב את השליטה על מחוז קייב במלואה. "מחוז קייב שוחרר במלואו מידי הפולש", כך כתבה בעמוד הפייסבוק שלה.