היום ה-40 לפלישה הרוסית לאוקראינה: שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומס גרינפילד הודיעה היום (שני) כי תבקש להשעות את רוסיה ממועצת זכויות האדם של האו"ם, כך בסיומו של כינוס מיוחד של האסיפה הכללית. 

לדבריה, נוכחותה של רוסיה במועצה לאור מעשיה באוקראינה היא "פארסה" והוסיפה כי "נוכחותה של רוסיה במועצה פוגעת באמינותה וזה פסול". כמו כן, האיחוד האירופי ואוקראינה יאחדו כוחות לטובת חקירת רוסיה בחשד לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. 

בתוך כך, נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ביקר בעיירה בוצ'ה, הפרבר הסמוך לקייב, ממנו הופצו בימים האחרונים תמונות קשות של גופות מוטלות ברחבי העיר. הוא קרא למנהיגי העולם להגיע למדינתו על מנת לחוש בזוועות, והוסיף: "עליהם לראות כיצד ה'פלירטוט' עם רוסיה ייגמר". 

המלחמה באוקראינה: נזק רב במריופול הנצורה בעקבות ההפגזות מצד הרוסים (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום חתם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין על צו המטיל הגבלות על ויזה לאזרחי מדינות שמוסקבה רואה בהן "לא ידידותיות", זאת בתגובה לסנקציות שהוטלו עליה. הצו שנכנס לתוקפו, משהה למעשה את הליך הנפקת הוויזות של רוסיה עם נורבגיה, שוויץ, דנמרק, איסלנד וליכטנשטיין.

בנוסף לכך, פוטין הנחה את משרד החוץ לשלוח הודעות לנציגות האיחוד האירופי ולשגרירויות של המדינות ולהטיל הגבלות אישיות על כניסה לרוסיה עבור זרים וחסרי אזרחות "שמבצעים פעולות לא ידידותיות".

גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

נזכיר כי אמש, במקביל לתמונות הקשות שהתקבלו מבוצ'ה, התובעת הכללית באוקראינה, אירינה ונדיקטובה, החוקרת חשד לפשעי מלחמה במדינה, הודיעה כי נמצאו 410 גופות כאשר 140 מתוכן הועברו לבדיקה. 

רוסיה, שהתבקשה לתת תגובתה לאור התמונות הקשות שפורסמו, הכחישה את האשמותיה של אוקראינה בדבר רצח האזרחים בבוצ'ה. משרד ההגנה הרוסי הוציא הודעה רשמית בה טען כי התמונות שהופצו בהן רואים גופות שכובות ברחובות, "הן פרובוקציה נוספת" וציין כי הכוחות הרוסים עזבו את העיר ב-30 במרץ.