המשטרה הספרדית עצרה אתמול (שני) יאכטת הענק ה"טנגו", השייכת לאוליגרך הרוסי-ישראלי ויקטור וקסלברג. המעצר התקיים בשם הרשויות בארה"ב ומדובר בפעם הראשונה שבה המדינה תפסה רכוש השייך לאוליגרך רוסי, מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר.

שווי היאכטה מוערך ביותר מ-90 מיליון יורו (99 מיליון דולר). אורכה עומד על 78 מטרים והיא נתפסה במספנה באי מיורקה שבים התיכון, כך מסרו משטרת Guardia Civil ומשרד המשפטים האמריקאי בהצהרות מקבילות. משטרת ספרד הוסיפה כי בספינה נתפסו גם מסמכים והתקני אחסון נתונים.

משרד המשפטים האמריקאי אמר כי ה"טנגו" נתונה לחילוט בהתבסס על הפרות של הונאות בנקים בארה"ב, הלבנת הון וסנקציות. התובעים גם הגישו צווי תפיסה לבית המשפט המחוזי בארה"ב עבור מחוז קולומביה, המכוונים לכ-625,000 דולר המוחזקים בתשעה מוסדות פיננסיים בארה"ב הקשורים לצדדים תחת סנקציות.

דוברו של המיליארדר וקסלברג, העומד בראש קונצרן אלומיניום לאנרגיה רנובה, לא הגיב לפרסומים. יש לציין כי וקסלברג אינו מופיע ברשימת האנשים הכפופים לסנקציות של האיחוד האירופי נגד רוסיה, אך הוא הוטלו עליו סנקציות אמריקאיות ב-2018, זאת בגלל התערבות רוסית לכאורה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. לאחר מכן נכלל ברשימת חברי המעגל הפנימי של הנשיא ולדימיר פוטין שנועדה כנקמה על פלישת רוסיה לאוקראינה.

לפי צו התפיסה, וקסלברג מואשם בקשירת קשר עם לביצוע הונאה בנקאית על ידי מבנה של עסקאות על הטנגו בצורה כזו שתערפל את זכויות הבעלות של וקסלברג בספינה, ובכך הונה בנקים בארה"ב לעבד עסקאות. הצו מצטט גם התדיינות משפטית קודמת נגד מייסדי רנובה, כולל וקסלברג, החל משנת 2001, שהאשימה אותו במעורבות ב"תוכנית סחיטה והלבנת הון נרחבת".

הפעולה של יום שני מסמנת את המקרה הראשון מבין רבים הצפויים על ידי צוות המשימה "KleptoCapture" של משרד המשפטים האמריקאי. מטרתו היא להעמיד את הכספים של אוליגרכים רוסים בלחץ במטרה ללחוץ על פוטין להפסיק את מלחמתו באוקראינה.

שם היחידה הוא משחק של המילה "קלפטוקרטיה", המתייחסת לפקידים מושחתים המנצלים לרעה כוח כדי לצבור עושר. כוח המשימה כולל תובעים, חוקרים ואנליסטים ממספר סוכנויות פדרליות.

"היום מציינת כוח המשימה שלנו את התפיסה הראשונה של נכס השייך לאדם עם סנקציות עם קשרים הדוקים עם המשטר הרוסי. זה לא יהיה האחרון", אמר התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, בהצהרת וידאו.

הרשויות בספרד עצרו במקביל שלוש יאכטות אחרות החשודות בהשתייכות לרוסים, תחת סנקציות האיחוד האירופי במהלך השבועות האחרונים.