מלחמת רוסיה-אוקראינה: מדינות רבות באיחוד האירופי החליטו היום (שלישי) על צעד נוסף נגד מוסקבה, כאשר דיווחו כי יגרשו עשרות דיפלומטים רוסים ממדינותיהם. בין המדינות ניתן למצוא את איטליה, דנמרק, ספרד ושוודיה, שיגרשו בסך הכל כ-73 דיפלומטים רוסים. זאת, בצל המשך הפלישה הרוסית והתמונות המטרידות והמזעזעות מהטבח בבוצ'ה שהסעירו את העולם בסוף השבוע האחרון. 

בתוך כך, הקרמלין גינה את גירוש הדיפלומטים וכינה את המעשה כ"מהלך לטווח הקצר שרק יסבך את התקשורת בין הצדדים". שר החוץ הספרדי, חוסה מנואל אלברס, הצהיר כי ארצו תגרש כ-25 דיפלומטים רוסים ועובדי שגרירות. לדבריו, "הם מייצגים איום על האינטרסים והביטחון של ארצנו". כמו כן, שבדיה הצהירה כי תגרש שלושה דיפלומטים רוסים בגין ריגול, כך על פי שרת החוץ אן לינדה.

מוקדם יותר, אמר שר החוץ של איטליה, לואיג'י די מאיו, כי ארצו גרש כ-30 דיפלומטים רוסים "למען הביטחון הלאומי". לדבריו, "הצעד הגיע בהסכמה עם שותפים אחרים באירופה והוא הכרחי מסיבות הקשורות לביטחון הלאומי שלנו ובהקשר של המשבר הנוכחי, שנגרם מהתוקפנות הבלתי מוצדקת נגד אוקראינה מצד הפדרציה הרוסית".

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)

במקביל, דנמרק הודיעה כי תגרש 15 "קציני מודיעין" רוסים שהתחזו לדיפלומטים. ג'פה קופוד, שרת החוץ הדנית, אמרה כי "15 קציני מודיעין יגורשו בעקבות ביצוע ריגול על אדמנת דנמרק. הגירוש זה איתות על כך שהריגול הוא בלתי מתקבל על הדעת". כמו כן, אמרה כי ההחלטה התקבלה לאור "האכזריות של רוסיה נגד אזרחים אוקראינים בבוצ'ה וההתקפות המכוונות נגד אזרחים שהן פשע מלחמה". עם זאת, אמרה קופוד כי "דנמרק אינה רוצה לשבור את היחסים הדיפלומטיים עם מוסקבה, לכן שגריר רוסיה ושאר עובדי השגרירות בקופנהגן אינם נכללים בגירוש".

כזכור, התמונות הגרפיות שפורסמו בסוף השבוע, בהן נראו גופות אזרחים שכובות ברחובות, חלקן עם ידיהן כבולות וחלקן עם פצעי ירי בראש, עוררו סערה וזעם ברחבי העולם. בעקבותיהן, משרד החוץ האמריקאי הודיע אמש כי ארצות הברית תומכת בהקמת צוות בינלאומי שיורכב ממספר תובעים שיאספו ראיות וינתחו אותן יחד, נגד רוסיה, כחלק מחקירת החשד לפשעי מלחמה נגד אוקראינה.

רוסיה מצידה טענה כי הרג האזרחים אירע לאחר עזיבות הכוחות הרוסים את העיירה ב-30 במרץ, אלא שניתוח תמונות לווין שפורסמו ב"ניו יורק טיימס" הצליח להפריך את הדברים.