מלחמת רוסיה-אוקראינה: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נאם היום (שלישי) בפני מועצת הביטחון של האו"ם ותיאר בפניהם את הזוועות שבוצעו בעיירה בוצ'ה הסמוכה לבירה קייב: "מה שקורה באוקראינה אלו פשעי המלחמה הנוראים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

"אני מבקש שתוטל על רוסיה אחריות מלאה בכל הפעולות שביצעה באוקראינה, על כל האחראים חייבים להיות מובאים לדין. הרוסים רוצים להפוך את האוקראינים ל'עבדים שקטים'", טען הנשיא זלנסקי, "יש לנו עסק עם מדינה שהופכת את הווטו במועצת הביטחון של האו"ם ל'זכות לבצע הרג'. אני קורא לשנות את השיטה כך שלרוסיה לא יהיה וטו, ומבקש לפעול באופן מיידי". 

נשיא אוקראינה הוסיף: "המלחמה באוקראינה היא אחד האתגרים הגדולים ביותר אי פעם לסדר הבינלאומי ולשלום העולמי, המושתת על אמנת האומות המאוחדות. אנו עוסקים בפלישה בכמה חזיתות, של מדינה שהיא חברה באו"ם, אוקראינה, על ידי אחרת, הפדרציה של רוסיה - חברה קבועה במועצת הביטחון, תוך הפרה של אמנת האו"ם ועם מספר מטרות, בהן שרטוט מחדש של הגבולות המוכרים בין שתי המדינות".

"המלחמה הובילה לאובדן חיים חסר טעם, הרס מסיבי במרכזים עירוניים והרס של תשתיות אזרחיות. לעולם לא אשכח את התמונות המחרידות של אזרחים הרוגים בבוצ'ה. מיד קראתי לחקירה עצמאית כדי להבטיח אחריות אפקטיבית. אני גם מזועזע עמוקות מהעדויות האשויות של אונס ואלימות מינית".

הרס בבושה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)
הרס בבושה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)

"הנציב העליון לזכויות אדם מדבר על פשעי מלחמה, הפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי והפרות חמורות של זכויות אדם. המלחמה עקרה יותר מעשרה מיליון בני אדם בחודש אחד בלבד - תנועת האוכלוסין הכפויה המהירה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. הרחק מעבר לגבולות אוקראינה, המלחמה הובילה לעליות מסיביות במחירי המזון, האנגריה והדשנים, מכיוון שרוסיה ואוקראינה הן נקודת המוצא של השווקים הללו. זה שיבש את שרשראות האספקה והגדיל את עלות ההובלה, והפעיל לחץ גדול יותר על העולם המפותח", סיכם.

כאמור, נאומו של זלנסקי מגיע בסמוך לגילויים המחרידים מהעיירה בוצ'ה ובהם תמונות של גופות המפוזרות בכל רחבי העיר. התובעת הכללית באוקראינה חוקרת חשד לפשעי מלחמה במדינה והודיעה כי נמצאו עד כה 410 גופות. בנוסף, מתחילת הפלישה הרוסית נהרגו עד כה 158 ילדים באוקראינה ויותר מ-416 נפצעו.

לעומת זאת, ברוסיה לא ממהרים להתרגש ודוחים את האשמות החמורות. יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, אמר כי "התמונות מבוימות לקהל המערבי. וושינגטון ובריסל הם התסריטאים והבמאים וקייב הם השחקנים. זו פרובוקציה שמטרתה להכפיש את רוסיה. אין עובדות - רק שקרים".