הפלישה הרוסית לאוקראינהראש עיריית מריופול הנצורה, ואדים בויצ'נקו, טען כי הכוחות הרוסים החלו להפעיל קרמטוריום גופות, כך דווח היום (רביעי) בכלי תקשורת מקומיים באוקראינה. לדבריו, המהלך נעשה במטרה להשמיד ראיות אודות "פשעי מלחמה".

מועצת העיר אף פרסמה הודעה על כך, שצוטטה בכלי תקשורת מקומיים, בה נכתב: "הרוצחים מכסים את עקבותיהם. לאחר הביקורת העולמית אודות רצח העם בבוצ'ה, המנהיגות העליונה ברוסיה הורתה להשמיד כל ראיה לפשעים במריופול".

גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

בתוך כך, המודיעין הבריטי אישר כי קרבות כבדים מוסיפים להתנהל לצד התקפות אוויר רוסיות בעיר הנצורה מריופול. עוד צוין כי 160 אלף התושבים שנשארו בעיר נותרו ללא אור, תקשורת, סיוע רפואי, חימום או מים. "המצב ההומניטרי בעיר הולך ומחמיר, הרוסים מנעו גישה לעיר הנמל מה שעלול ללחוץ על הכוחות האוקראינים להיכנע", הצהירו במשרד ההגנה הבריטי .

עיר הנמל שהפכה למוקד מרכזי ללחימה מוקפת על ידי כוחות רוסים מאז תחילת מרץ. אלא שצבא אוקראינה טען מוקדם יותר היום כי חייליו מונעים התקפות על העיר במשך יותר מ-40 יום, כאשר הרוסים התקדמו למרכז העיר, אך השליטה על רוב האזור עדיין נמצאת בידי הכוחות המתנגדים. במקביל לכך, רוסיה טענה כי ירי בוצע לעבר אנשי משמר הגבול שלה באזור קורסק הגובל באוקראינה.

בשבוע שעבר, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום נאלץ לדחות ניסיון לפינוי אזרחים מהעיר הנצורה לאחר שהתנאים לא אפשרו להמשיך. האזרחים בעיר נמצאים תחת אש תמידית שהותירה הרס נרחב, בעוד סגן ראש העיר הבהיר כי אנשים מתים מרעב והתייבשות.

מריופול, אוקראינה  (צילום: רויטרס)
מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, אמש נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נאם בפני מועצת הביטחון של האו"ם ותיאר בפניהם את הזוועות שבוצעו בעיירה בוצ'ה הסמוכה לבירה קייב: "מה שקורה באוקראינה אלו פשעי המלחמה הנוראים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

"אני מבקש שתוטל על רוסיה אחריות מלאה בכל הפעולות שביצעה באוקראינה, על כל האחראים חייבים להיות מובאים לדין. הרוסים רוצים להפוך את האוקראינים ל'עבדים שקטים'", טען הנשיא זלנסקי, "יש לנו עסק עם מדינה שהופכת את הווטו במועצת הביטחון של האו"ם ל'זכות לבצע הרג'. אני קורא לשנות את השיטה כך שלרוסיה לא יהיה וטו, ומבקש לפעול באופן מיידי".