מלחמת רוסיה-אוקראינה: הרשויות באוקראינה קראו היום (רביעי) לתושבי מזרח המדינה "להתפנות בהקדם מן האזור", בצל החשש מתקיפה מאסיבית של הצבא הרוסי בחבל דונבאס. סגנית ראש הממשלה האוקראיני, אירינה ורשצ'וק, מסרה כי "קוראים לאזרחים להקדים ולעזוב את האזור על מנת שהפינויים יתבצעו באופן מאורגן. מי שלא מתפנה, מסתכן במוות".

בתוך כך, גורמים אוקראינים מסרו כי קרבות קשים מתנהלים במזרח המדינה, כאשר המושל הצבאי של מחוז לוהנסק, הצטרף לקריאה של סגנית ראש הממשלה וקרא גם הוא לאזרחים להתפנות באופן מיידי. הקריאה מגיעה על רקע 11 מסדרונות הומניטריים שפעלו בימים האחרונים בהסכמה דו צדדית של רוסיה ואוקראינה.

יועצו של שר הפנים האוקראיני, ואדים דניסנקו, אמר היום כי "אם נדייק במקומות המרכזיים בהם עומדים להתנהל הקרבות הקשים, אז הכוונה לעיר סלאביאנסק שבאזור דונייצק, העיר רווינקובה שבמחוז חרקוב, אזור לוהנסק, רוביז'נה וכמובן במריופול". במקביל, גורמים אמריקאים מעריכים כי הצבא הרוסי סיים להילחם באזורי הלחימה בסמוך לבירה קייב, וכעת הוא נסוג לחלוטין מהאזור. כמו כן, הגורמים מסרו כי רוסיה לא כבשה את העיר מריופול באופן מוחלט, למרות המצור הארוך על העיר.

נגמ''ש של הכוח הפרו רוסי בעיר מריופול באוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
נגמ''ש של הכוח הפרו רוסי בעיר מריופול באוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

על רקע החשש מהמשך הקרבות הקשים, האו"ם דיווח היום כי כ-1,563 אזרחים נהרגו מאז החלה הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר. על פי הנתונים, במחוז קייב בלבד, נהרגו כ-89 בני אדם נהרגו, כולל ארבעה ילדים וכ-167 בתי ניזוקו בצורה קשה.

כזכור, הצבא הרוסי נלחם בעומק אוקראינה כבר למעלה משישה שבועות, מה שהוביל לאבדות רבות גם בקרב החיילים הכובשים. כדי להתגבר על כמות החיילים הרוסים שנהרגו במערכה, ולדימיר פוטין יצא אל התקשורת המקומית עד הצהרה שסותרת את מה שהאמין בו עד היום.  אם בעבר הנשיא בן ה-69 נהג לגייס לקרב גברים בני 18 עד 27, צעירים ובעלי מוכנות גבוהה, כעת הוא פונה אל קהל אחר. על פי הדיווחים, הצבא הרוסי הוציא קריאת SOS לחיילי מילואים עד כיל 60 שיתגייסו למאבק ויחפו על אלו שכבר הלכו לעולמם. 

ככל הנראה יצטרפו ללחימה עוד כ-134,500 אלף חיילים נוספים, מעבר ל-60 אלף שגויסו בשבועות האחרונים בטפטופים. כמו כן, הקרמלין הבטיח שלא לשלוח את המתנדבים החדשים לאזורי הלחימה, אך הוא התחייב גם שלא לפתוח במלחמה נגד אוקראינה – אז הכל פתוח.