מלחמת רוסיה-אוקראינהעל פי דו"חות מודיעין מערביים שפורסמו הבוקר (שני), השימוש של רוסיה בתחמושת זרחנית במחוז הבדלני בדונייצק מגביר את החשש כי היא תשתמש בכך גם בקרבות בעיר מריופול.

צילומי לוויין חדשים תיעדו שיירה רוסית גדולה באזור העיר חרקוב, כחלק מההכנות למתקפה הצפויה במזרח המדינה, וראש צוות המשא ומתן האוקראיני הבהיר כי פגישה בין הנשיאים תוכל להתקיים רק לאחר שאוקראינה תנצח בקרב על דונבאס.

הצילומים החדשים של חברת מקסאר שבוצעו ביום שישי הראו שיירה של מאות כלי רכב משוריינים עם ארטילריה וכלי רכב צבאיים נוספים שנעו לאורך 12 ק"מ והתקרבו לעיירה וליקי בורלוק, ככל הנראה בדרך לעיר איזיום שנכבשה בשבוע שעבר. ההערכות הן כי הכוחות נערכים למתקפה על העיר האסטרטגית סלוביאנסק, יעד קריטי עבור הרוסים על מנת שיוכלו להתחבר עם כוחות הבדלנים בדונבאס.

שכונה הרוסה בעיר מריופול באוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
שכונה הרוסה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)


אולכסיי ארסטוביץ', יועץ בכיר בלשכת הנשיאות, דיווח כי הרוסים מרכזים כוחות עתודה באזור חרקוב ומפעילים יחידות תחזוקה, על מנת להכין את כניסתן לשטח של יחידות חדשות לקראת הקרבות הצפויים. עם זאת, הוא ציין כי התחזית מצביעה על משקעים משמעותיים באזור בעשרת הימים הקרובים, ולהערכתו הרוסים יתקשו להתחיל במתקפה.

ראש צוות המשא ומתן האוקראיני מיכאילו פודוליאק, שגם משמש כיועץ בכיר בלשכת הנשיאות, הצהיר כי "אוקראינה מוכנה לקרבות גדולים", וכי רק לאחריהם ניתן יהיה לדבר על אפשרות ממשית לפגישה בין הנשיאים וולודימיר זלנסקי לבין ולדימיר פוטין. "אוקראינה חייבת לנצח בקרבות האלה, כולל בדונבאס, ואחריהם תהיה לה עמדה משמעותית יותר למשא ומתן, שבה היא תוכל להציג דרישות מסוימות", אמר. "אחרי זה הנשיאים ייפגשו. זה יכול לקחת שבועיים, אולי שלושה".

בינתיים, ממשיכות הזוועות להתגלות באזורים שמהם נסוגו הרוסים מצפון לבירה קייב. טראס דידיץ', שעומד בראש קהילת דמיטריבקה (צפונית־מזרחית לקייב), סיפר כי קבר אחים התגלה ליד תחנת דלק בכפר בוזובה ליד בוצ'ה, ובחפירות התגלו גופות של שני אזרחים. "יש עוד אנשים שאנחנו לא יכולים למצוא", אמר. "הם עשויים להיות במקומות שונים, אבל זה לא מפחית את הכאב".

נציבת זכויות האדם באוקראינה לודמילה דניסובה עדכנה כי בנייני מגורים קרסו אחרי הפגזות רוסיות בעיירה בורודיאנקה, ורק לאחר נסיגת הכוחות הכובשים התאפשר להתחיל בפינוי הקורבנות ובזיהויים. בעיירה תרמכיבקה תושבים נורו כאשר יצאו לרחובות, וקרוביהם או שכניהם נאלצו להסתיר את הגופות בחצרות. "הפעולות האלה נופלות תחת ההגדרה של רצח עם", אמרה דניסובה.

בינתיים, שירותי הביטחון האוקראיניים טענו אתמול כי הצליחו לחשוף את זהותו של הקצב מבוצ'ה, הקצין הרוסי שפיקד על היחידה שחשודה בטבח האזרחים בעיירה האוקראינית.

הקצין הוא הקולונל אזאטבק אומורבקוב (40), שעומד בראש בריגדת חיל הרגלים ה־64 של הצבא הרוסי. הוא מונה לתפקידו בחודש נובמבר שעבר, ובנאום שנתן עם כניסתו לתפקיד אמר כי "ההיסטוריה מראה שאנחנו מנהלים את מרבית הקרבות שלנו בעזרת נשמותינו. הנשק אינו הדבר החשוב ביותר במלחמה".