איך זה משפיע על חיינו? ידיעה שהתפרסמה הבוקר (שני) בעיתון האינדיפנדנט הבריטי גורסת כי כדור הארץ נמצא תחת סערה סולארית, שנגרמה בגלל פיצוץ בשמש, על פי מומחים. בשעות האחרונות נצפו מספר סופות גאו-מגנטיות על ידי המנהל האמריקאי לאוקיינוסים ואטמוספירה.

תחנת החלל הבינלאומית (צילום: רויטרס)
תחנת החלל הבינלאומית (צילום: רויטרס)

הסופה דורגה בעוצמה G3, עוצמה הנחשבת חזקה ביחס לסופות כאלו. במקרים כאלו, עלולות להתעורר בעיות בתספוקת החשמל, לוויינים עלולים להשתבש וכן בני אדם הנמצאים בחלל עלולים להיות מושפעים מהקרינה (כן, גם איתן סטיבה). כמו כן, עלולות להיווצר בעיות בקליטת ניווט ו-GPS וכן בקליטת גלי רדיו. סופות סולאריות יכולות גם ליצור תופעות יפות כמו הזוהר הצפוני בקטבים. 

הסולם המדרג סופות מעין אלו מגיע עד דרגה G5, שבסופה בעוצמה הזו עלולות להיווצר בעיות משמעותיות ואף קריסה של מעגלי חשמל, לוויני ניווט עשויים ליפול וכן שלל הפרעות חשמליות עד כדי הופעת זוהר הצפוני בחלקים גדולים מהעולם. מומחים בנושא מזהירים לאורך זמן רב כי האנושות לא ערוכה להתמודדות עם הנזקים הפוטנציאליים של סופה בסדר גודל כזה.

איך זה קורה? הגזים שבמעטפת השמש יוצרים פיצוצים גדולים, שמגיעים בחוזקתם לכמה פצצות גרעיניות. כשהם נדחסים יחד, הם עלולים ליצור שקע לחץ שגורם לפיצוץ אדיר. הפיצוץ הזה גורר גלי הדף ומפזר כמויות רבות של חום וקרינה. כדור הארץ, במסלולו סביב השמש, עובר סמוך להדי הפיצוץ וכך נוצרת ההשפעה של הסופה. ההתרעה מפני נזקי הסופה תישאר בעינה עד יום ראשון הקרוב.