הפלישה לאוקראינה: רוסיה קיבלה אמצעי לחימה וחומרה צבאית שמקורה בעיראק, בעזרת רשתות הברחת נשק מאיראן, כך פורסם היום (שלישי) בעיתון "הגארידן" הבריטי, שציטטו חברי מיליציות עיראקיות המגובים בידי איראן, כמו גם שירותי ביון אזוריים המעורים בנושא. 

על פי הדיווח, ברוסיה קיבלו טילי RPG וטילי נ"ט, כמו גם מערכות שיגור טילים שהועברו מעיראק בשיאה של המלחמה על אדמת אוקראינה. מערכת טילי באוור 373 מתוצרת איראן, בדומה ל-S-300 הרוסי, נתרם למוסקבה על ידי השלטונות בטהרן, כך על פי גורם שסייע בארגון ההובלה.

מדובר בשינוי מהותי באסטרטגיה הרוסית, כאשר רוסיה נאלצת להישען על איראן ובת בריתה הנוספת, סוריה, נוכח הסנקציות בקנה המידה העולמי שהוטלו נגדה מאז הפלישה, ב-24 בפברואר. למהלך צפויות השלכות מהותיות נוספות בהיקף הסחר הבינלאומי בנשק. 

גורם בכוח האיראני המגובה בידי ממשלת עיראק, טען בפני ה"גארדיאן", כי "כל עוד הדבר הוא נגד ארצות הברית, אנחנו מרוצים מכך". הוא הוסיף כי "הרוסים זקוקים כעת לטילים והדבר מצריך מיומנויות לשינוע מאחר והנשקים הם שבירים ונפיצים, אך אנחנו מחויבים לכך".

עיראק מארחת בבסיסיה, מאז הפלת סדאם חוסיין ב-2003, חיילים אמריקאים וכוחות ממדינות מערביות נוספות, כך שארצות הברית למעשה אימנה וסיפקה תחמושת לכוחות בעיראק, על מנת לסייע לממשל בהגנה מפני התקוממויות.

מרבית הנשק הועבר באופן חוקי לידי המיליציות השיעיות באיראן, המתנגדים לנוכחות הכוחות האמריקאים באזור, אך מאז 2016, אלו הצטרפו באופן רשמי לכוחות המזויינים בעיראק, כחלק מהמאבק במדינה האסלאמית.