בפעם הראשונה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תקף הלילה (רביעי) בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כינה אותו "דיקטטור" והאשים אותו בביצוע רצח עם באוקראינה. בהמשך, סיפר לכתבים ששאלו אותו על דבריו כי העדויות נגד פוטין "הולכות ונערמות". 

את הדברים אמר ביידן במהלך נאום שנשא במפעל דלק באיווה, בו אמר כי "יכולתם של האמריקאים לשלם עבור בנזין לא צריכה להיות תלויה בשאלה אם דיקטטור מכריז מלחמה ו"מבצע רצח עם" במרחק חצי עולם".

מאוחר יותר, רגע לפני שעלה למטוס האייר פורס 1 כדי לחזור לוושינגטון, הוא אמר לכתבים: "קראתי לזה רצח עם כי מתברר יותר ויותר שפוטין פשוט מנסה למחוק את הרעיון של להיות אוקראיני, והראיות הולכות ונערמות". הוא הוסיף: "אנחנו ניתן לעורכי הדין להחליט ברמה הבינלאומית אם זה כשיר או לא, אבל זה בהחלט נראה לי ככה", אמר.

המלחמה באוקראינה: נזק רב במריופול הנצורה בעקבות ההפגזות מצד הרוסים (צילום: רויטרס)

כזכור, אמש התייחס שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן לדיווחים לפיהם רוסיה השתמשה בנשק כימי נגד אזרחים אוקראינים בעיר הנצורה מריופול. בלינקן אמר כי "כרגע ארה"ב לא מסוגלת לאשר האם הדיווחים אמינים". עם זאת, בלינקן הדגיש כי "ארה"ב נמצאת בשיחה ישירה עם שותפיה על מנת לקבוע מה באמת קרה, אז בהחלט קיים חשש שזה התרחש".

בלינקן התייחס לדברים ברקע אמירותיו של נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, שהתריע כי הלחימה עלולה להיכנס ל"שלב חדש של טרור", בצל הדיווחים על כך שכמה אנשים סבלו מתסמינים של הרעלה כימית, כולל כשל נשימתי, לאחר שכוחות רוסים ריססו חומר לא ידוע במריופול. "אנחנו מתייחסים לזה בשיא הרצינות", אמר זלנסקי. למרות שהוא לא אישר התקפה כימית, הוא ציין שבדלנים פרו-רוסים קראו להשתמש בנשק כזה.

כזכור, בבריטניה ובארה"ב כבר הודיעו כי בעקבות הדיווחים כל אחת מהן תחקור את העניין, כאשר שרת החוץ הבריטית אמרה כי "פוטין והמשטר שלו אחראים אם אכן התבצע שימוש בנשק כזה. בנוסף גורמים בבריטניה הזהירו את רוסיה ואמרו כי "כל האפשרויות יהיו על הפרק כתגובה לשימוש בנשק כימי באוקראינה".