"מרכז הטכנולוגיה טייוואן היא מדינה בעלת משמעות עולמית ולביטחון שלה יש השלכות על העולם", כך אמר היום (שישי) הסנאטור האמריקאי בוב מננדז במהלך פגישה עם הנשיא של מדינת האי צאי אינג-וון.

מננדז, המשמש כיו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי, היה חלק מקבוצה דו-מפלגתית של שישה מחוקקים אמריקאים שביקרו בטאיפיי, בהפגנת תמיכה במדינת האי לנוכח הלחץ שמפגינה סין. לארצות הברית אין קשרים רשמיים עם טייוואן שסין תובעת את הריבונות עליה, אך היא התומכת הבינלאומית החשובה ביותר וספקית הנשק שלה.

"כשטייוואן מייצרת 90% מהמוצרים היוקרתיים בעולם, זוהי מדינה בעלת משמעות גלובלית, תוצאה והשפעה, ולכן יש להבין שלביטחון של טייוואן יש השפעה גלובלית", אמר מננדז בפגישה בלשכת הנשיאות בשידור חי באינטרנט.

הביקור והשימוש במילה "מדינה" כלפי טייוואן עלולים להכעיס את סין, אשר דוחה כל טענה כי טייוואן היא מדינה. סין מתייחסת לאי כאחד ממחוזותיה. מננדז הודה כי ממשלת סין "מאוד לא מרוצה" מביקור המשלחת, אך זה לא ירתיע את הקבוצה מלתמוך בטייוואן.

במקביל לביקור, קיימה סין תרגילים צבאיים בסביבת טייוואן. שצבא השחרור העממי אמר כי הדבר נועד לכוון ל"אותות השגויים" ששלחו ארצות הברית.

המסגרת הפעילות הצבאית נשלחו פריגטות, מפציצים ומטוסי קרב לים סין המזרחי ולאזור סביב טייוואן, כך אמר דובר הפיקוד המזרחי של צבא השחרור העממי, שי אילו, לפי השדר הממלכתי של סין. "המבצע הזה הוא בתגובה לפרסום התכוף לאחרונה של אותות שגויים על ידי ארצות הברית בנושא טייוואן", אמר שי, מבלי להזכיר את המחוקקים בארה"ב שקיימו את הביקור. עוד אמר כי "הפעולות והטריקים הרעים של ארה"ב הם חסרי תועלת לחלוטין ומסוכנים מאוד. מי שמשחק באש ישרוף את עצמו".