נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הודיע היום (שלישי) לברק אובאמה, כי יתמודד שוב בבחירות לנשיאות בשנת 2024, כך דווח בעיתון "הגארדיאן" הבריטי. מקור המעורה בפרטים סיפר כי הנשיא כבר הודיע כי הוא "רוצה לרוץ והוא בבירור מודיע על כך לכולם". עם זאת, לא ברור בדיוק מתי ביידן סיפר לאובאמה על ההחלטה.

הנשיא האמריקאי היה סגנו של אובאמה בין השנים 2017-2009 וניצח בבחירות בניסיון השלישי, בשנת 2020. זאת, לאחר שהתמודד גם בשנת 1988 וגם ב-2008. בגיל 78, הפך ביידן לנשיא האמריקאי המבוגר ביותר אי פעם. אם יזכה שוב, הוא יהיה בן 82 בקדנציה השנייה שלו.

בין המשברים והמתחים, החל מהפלישה הרוסית לאוקראינה, נגיף הקורונה ועד האינפלציה המשתוללת בארה"ב, רוב האנליסטים מצפים שהרפובליקנים יחזרו לכבוש את הקונגרס בנובמבר. בחודש ספטמבר האחרון, דווח בהרחבה כי ביידן ועוזריו הודיעו כי הוא מתכוון לרוץ שוב. בחודש דצמבר, אמר ביידן שירוץ שוב במידה ומצב בריאותו יהיה טוב.

קורונה בארה''ב (צילום:  REUTERS/Andrew Kelly)
קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Andrew Kelly)

בתוך כך, בראיון שערך לחדשות ABC בחודש דצמבר, אמר ביידן שמועמדות נוספת של טראמפ, תגדיל את הסיכוי שלו להתמודד. בארה"ב דיווחו כי מקור המעורה בפרטים שוחח עם ביידן, שהדגיש כי לדעתו, הוא האדם היחידי במפלגה הדמוקרטית אשר מסוגל לנצח את טראמפ.

כזכור, המתח בין ג'ו ביידן לקודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, נשאר בכותרות זמן רב לאחר הבחירות. בחודש ינואר האחרון, ביידן, האשים את טראמפ באחריות ישירה למתקפה של תומכיו על גבעת הקפיטול לפני שנה בדיוק בגלל טענותיו כי הוא ניצח בבחירות לנשיאות. "נשיא ארה"ב לשעבר יצר והפיץ רשת של שקרים לגבי בחירות 2020", אמר ביידן בטקס שנערך בגבעת הקפיטול, בדיוק שנה אחרי שתומכיו של הנשיא הקודם הסתערו על הקונגרס במהלך הדיון על אישור הניצחון של ביידן בבחירות.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

ביידן אמר: "טראמפ עשה את זה כי הוא מעריך כוח על פני עיקרון, כי הוא רואה את האינטרסים שלנו כחשובים יותר מאשר האינטרסים של ארצו", האשים ביידן בנאומו היום. "בגלל שהאגו שלו חשוב לו יותר מאשר הדמוקרטיה או החוקה שלנו. הוא לא יכול לקבל שהוא הפסיד, אפילו שזה מה ש-93 סנאטורים, התובע הכללי שלו, הסגן שלו, המושלים ופקידי הממשל בכל מדינת מפתח אמרו: הוא הפסיד. זה מה ש-81 מיליון תושבים עשו כשהם הצביעו עבור דרך חדשה קדימה".