"אלה הימים או השעות האחרונים שלנו, בבקשה תעזרו לנו" - כך התחנן אתמול אחד המפקדים של הכוחות האוקראיניים המתבצרים בעיר מריופול. מאות אזרחים נלכדו מתחת להריסות מפעל הפלדה בעיר, ששימש כנקודת ההתנגדות האחרונה מול הצבא הרוסי, וקיים חשש לחייהם.
סרחיי וולינה, מפקד חטיבת הנחתים ה־36, סיפר בסרטון שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו כי כוחות האוקראיניים בעיר נמצאים בנחיתות מול הרוסים וכי יש 500 חיילים פצועים ומאות אזרחים לכודים בעיר הנמל שנמצאת תחת מצור כבר יותר מחודש.

"זו עשויה להיות הפנייה האחרונה שלנו. אנחנו אולי בימים האחרונים, אם לא בשעות האחרונות שלנו", אמר הקצין. "לאויב יש עדיפות עלינו של עשרה לאחד. יש להם יתרון באוויר, בארטילריה, בכוחות היבשה, בציוד ובטנקים". הוא הפציר במנהיגי העולם לסייע להם ואמר כי האפשרויות היחידות הן מבצע צבאי "עם מכה חדה ועמוקה" או פתרון דיפלומטי שיאפשר לנצורים לעזוב.

ביום שלישי הפציצו הרוסים את מפעל הפלדה אזובסטל, שבו מסתתרים הכוחות האוקראיניים האחרונים יחד עם קרוב לאלף אזרחים. סביטוסלב פלמאר, ממפקדי גדוד אזוב בעיר, ציין אתמול כי הרוסים תקפו באמצעות פצצת אוויר רבת־עוצמה, שלפי ההערכות הגיעה למשקל של שלושה טונות, וכי יש מאות לכודים מתחת להריסות, ולא ניתן לנקוב במספרם המדויק.

משרד ההגנה הרוסי הציב אולטימטום נוסף למתבצרים במפעל הפלדה, אולם גם הפעם הוא חלף ללא שהחיילים והאזרחים נענו לדרישה. במקביל, סגנית ראש הממשלה האוקראינית, אירינה ורשצ'וק, עדכנה כי סוכם על הקמת מסדרון הומניטרי לפינוי של נשים, ילדים וקשישים ממריופול, כאשר היעד הוא להוציא אלפי אזרחים. "הרוסים הופכים את העיר בהדרגה לגטו אמיתי", האשים יועץ ראש העיר, פטרו אנדריושנקו.

בינתיים נמשכת אספקת הנשק לאוקראינה. חיל האוויר האוקראיני הבהיר אתמול כי הוא לא קיבל מטוסי קרב חדשים, כפי שדווח תחילה בעקבות הודעה של משרד ההגנה האמריקאי, אולם הממשל האמריקאי סייע בהעברת חלקי חילוף שיאפשרו להשמיש את צי המטוסים. ממשלת נורווגיה הודיעה כי היא העבירה מאה טילי כתף נגד מטוסים מדגם מיסטרל. למרות זאת, הנשיא האוקראיני זלנסקי טוען כי "לו הייתה לנו גישה לנשק שאנחנו צריכים, נשק שמשתווה לנשק של רוסיה ואשר נמצא ברשות שותפינו, כבר היינו יכולים לסיים את המלחמה הזו".

אתמול שלחה רוסיה איתות למערב עם ניסוי בטיל בליסטי בין־יבשתי חדש. משרד ההגנה הודיע כי הטיל סרמאט שוגר בהצלחה מתוך מתקן תת־קרקעי, וכי כל שלבי הטיסה עברו בהצלחה עד הפגיעה במטרה בחצי האי קמצ'טקה, במזרח רוסיה. פוטין הכריז כי הטיל החדש "יבטיח את הביטחון של רוסיה ויגרום למי שמנסים לאיים עליה לחשוב מחדש".