סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה הערב (חמישי) כי איראן "לא תוותר על התוכנית לנקום בארה"ב", בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. זאת, למרות "ההצעות הקבועות" מוושינגטון להסרת הסנקציות וויתורים אחרים, כך לפי פקיד בכיר ברפובליקה האסלאמית.

"האויב ממשיך לשלוח מסרים שאם נוותר על נקמת סולימאני, הם יתנו לנו כמה ויתורים או שיסירו כמה סנקציות", אמר מפקד הצי של משמרות המהפכה, אלירזה טנגסירי. הוא הוסיף כי "זוהי פנטזיה טהורה. המנהיג העליון הדגיש את הצורך בנקמה, וכי היא בלתי נמנעת, ושאנחנו אלו שנבחר את הזמן והמקום לכך".

עלי חמינאי בהלוויית קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי בהלוויית קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)

בתוך כך, שר החוץ האיראני התייחס היום להסכם הגרעין ולשיחות המשא ומתן בווינה ואמר: "חילופי המסרים בינינו לבין האמריקאים מתבצעים דרך האיחוד האירופי, ואנחנו לא רחוקים מלהגיע להסכם גרעין טוב ומתמשך".

כאמור, איראן דחתה הצעה של ארה"ב להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור ולכלול בה את כוח קודס, שמהווה חלק ממנו ואחראי על הפעילות הצבאית וזרוע הטרור האיראנית באזור, כולל מערך הטילים והחימוש הגרעיני. כך מסר דיפלומט איראני. בכך נמשך הקיפאון באשר לחתימה על חזרה להסכם הגרעין, שממנו פרשה ארה"ב. הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור היוותה תנאי שהציגו האיראנים ברגע האחרון.

פרט לכך, הם טוענים שארה"ב הציבה תנאים חדשים, שלא יאפשרו לאיראן לחזור וליהנות ממלוא ההטבות הכלכליות של ההסכם. מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה מוחמד פקפור אמר כי "גם אם כל המנהיגים האמריקאים ייהרגו - זה עדיין לא יהיה מספיק כדי לנקום את מותו של סולימאני". קאסם סולימאני שימש כמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים עד חיסולו בידי ארה"ב בינואר 2020.

זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)
זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)

כזכור, בחודש מרץ האחרון, דיווח אתר "axios" האמריקאי דיווח היום כי הממשל של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור. זאת, בתמורה להתחייבות פומבית של איראן להפחית את ההסלמה באזור. שינוי שכזה היה משפיע בצורה רחבה על הרפובליקה האסלאמית שכן, הארגון לא רק משמשת כזרוע צבאית במדינה, אלא גם שחקן פוליטי וכלכלי רב עוצמה.

עם זאת, נמסר כי גם במידה ומשמרות המהפכה יוסרו מהרשימה, עדיין יהיה ניתן להטיל עונשים פליליים על כל מי שעושה עסקים עם פעילים או ארגונים הקשורים אליהם. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי המהלך אינו קשור באופן ישיר להסכם הגרעין.