מלחמת רוסיה-אוקראינה: בכיר בצבא רוסיה מסר היום (שישי) כי מתוכננת השתלטות על חבל דונבאס שבדרום אוקראינה במהלך השלב השני של מה שרוסיה מכנה "המבצע הצבאי המיוחד". הוא טען כי "שליטה מלאה בדרום אוקראינה תשפר את הגישה הרוסית לאזור החבל הפרו-רוסי של מולדובה, הגובל באוקראינה, ושקייב חוששת שישמש כנקודת שיגור להתקפות חדשות נגדה". 

משרד ההגנה של אוקראינה גינה את התוכניות שעליהן הכריזה רוסיה וכינו אותן כ"אימפריאליזם". עוד נמסר כי "הם הפסיקו להסתיר את זה שמטרת 'השלב השני' של המלחמה היא פשוט כיבוש מזרח ודרום אוקראינה".

צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

בנוסף, המלחמה באוקראינה ממשיכה לגבות קורבנות אזרחיים, ואמש תמונות לווין חדשות מהעיר מריופול חשפו קבר אחים, בו נקברו מאות בני אדם.

התמונות, שצולמו מעל כפר סמוך לעיר הנמל שבדרום-מזרח המדינה, מעידות על כ-200 קברים שנחפרו בשטח. הצילומים, נערכו על ידי חברת MAXAR טכנולוגיות, וחשפו כי בשבועות האחרונים הורחבה הפעילות במקום. במקביל משרד ההגנה הרוסי אמר שהטענות של אוקראינה והמערב לפיהן רוסיה מונעת מאזרחים לעזוב את מריופול הן "חסרות בסיס".

בנוסף, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש כי "אין ראיות בשטח לכך שמריופול נכבשה במלואה". דבריו של הנשיא הגיעו בתגובה לדברי שר ההגנה הרוסי שטען: "כ-1,500 חיילים אוקראינים נכנענו, העיר נפלה לידנו".

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)

במקביל, נשיא טורקיה ארדואן מסר כי הוא מתכנן לקיים שיחות טלפון עם עמיתיו הרוסים והאוקראינים בימים הקרובים, והוסיף כי "מקווה שהשיחות יובילו לפגישת מנהיגים בטורקיה שתוכל לסיים את המלחמה".

בתוף כך, נשיא רוסיה פוטין, אמר היום לנשיא המועצה האירופית, צ'רלס מישל, כי "אקיים שיחות ישירות עם ולדימיר זלנסקי רק אם דיונים מתמשכים בין שתי המדינות יניבו תוצאות קונקרטיות. כרגע קייב מראה שהיא לא מוכנה לחפש פתרונות מקובלים והדדיים והאוקראינים מתנהלים בחוסר עקביות".