משרד ההגנה הרוסי אישר הערב (שישי) לראשונה כי חייל אחד נהרג בהפגזה על ספינת הטילים "מוסקבה", כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. על פי הדיווח 396 אנשי צוות חולצו, אולם 27 חיילים עדין מוגדרים כנעדרים.

"סיירת הטילים מוסקבה נפגעה קשות עקב פיצוץ תחמושת. ניסיונות של הצוות לכבות את השריפה לא צלחו. במהלך מאמצי הכיבוי, איש שירות אחד נהרגו, עוד 27 אנשי צוות נעדרים. שאר 396 חברי הצוות פונו מהסיירת לספינות של צי הים השחור באזור והועברו לסבסטופול", נמסר בהודעת משרד ההגנה הרוסי.

על פי ההערכות, ספינת הקרב הרוסית הותקפה במספר טילי שיוט מתוצרת אוקראינה.  הספינה במשקל 12,500 טון, הייתה חמושה במספר טילים נגד ספינות וקרקע-אוויר, והייתה היחידה מסוגה בים השחור. אלכסנדר קרפיוק, מתנדב בכוחות האוקראיניים שפועל לצד הנחתים ומדווח מהחזית מאז 2014, דיווח כי הסיירת "מוסקבה", ספינת הדגל של הצי הרוסי בים השחור, עולה באש אחרי שנפגעה משני טילי שיוט מדגם נפטון.

תמונות וסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, הציגו תיעוד של הרגעים הראשונים של הספינה לאחר ההפגזה. על פי התיעוד, הספינה התמלאה בעשן לפני שהחלה לטבוע בים. סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי התיימר להציג עשרות אנשי צוות לובשי מדים משייטת עומדים במבנה, ככל הנראה ימים לאחר טביעת הספינה. אולם הסרטון לא ענה על שאלות מתמשכות לגבי גורלה הספינה ויותר מ-500 אנשיה. 
 

שלושה ימים לאחר התקרית, נפגש מפקד חיל הים הרוסי, אדמירל ניקולאי אבמנוב, עם צוות הספינה. "האדמירל הודיע ​​לצוות כי הקצינים, הלוחמים והמלחים ימשיכו לשרת בחיל הים", נמסר. במשרד ההגנה ציינו כי מסורותיה של סיירת הטילים של משמר מוסקבה "ישמרו בקפידה וימשיכו, כפי שהיה נהוג תמיד בחיל הים".

מפקד חיל הים הרוסי עם צוות ספינת מוסקבה (צילום: Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)
מפקד חיל הים הרוסי עם צוות ספינת מוסקבה (צילום: Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)

 
כמו כן, נערכו ראיונות עם אנשי הצוות, שבמהלכם רובם המכריע של הקצינים, האמצעים והמלחים בשירות רצו להמשיך לשרת בספינות של צי הים השחור. מי שיחליט לעבור, ימשיך לשרת בספינות של ציים אחרים. אנשי צבא (מלחים) בגיוס לאחר תום תנאי שירותם יועברו לשירות מילואים. 
  

בכיר באיחוד האירופי מעריך: "השבועות הבאים עשויים להיות מכריעים במלחמה באוקראינה"

בכיר באיחוד האירופי העריך היום (שישי) כי רוסיה ככל הנראה תגביר את ההתקפות הצבאיות שלה במזרח אוקראינה ולאורך חופי המדינה, כך דווח ברויטרס. "השבועות הבאים יהיו מכריעים, זו לא אגדה עם סוף טוב. אני חושב שאנחנו צפויים לראות עלייה משמעותית מאוד בעוצמת התקיפות הצבאיות הרוסי במזרח, אני חושב שאנחנו צפויים לראות התעצמות של התקפות הצבא הרוסי לאורך חוף", אמר.

בנוסף לכך, משרד ההגנה הרוסי טען כי הצבא כבש מחסן נשק גדול באזור חרקוב. לדבריו, המחסן הכיל טונות של תחמושת. במקביל לכך, פוטין האשים את אוקראינה בכך שסירבה לאפשר לחיילים האוקראינים להיכנע במריופול. "לכל המשרתים בכוחות המזוינים של אוקראינה, החמושים של הגדודים הלאומיים ושכירי חרב זרים שיניחו את נשקם מובטחים חיים, טיפול הגון בהתאם לחוק הבינלאומי ומתן טיפול רפואי איכותי", אמר פוטין לנשיא המועצה האירופית, כך לפי הקרמלין. 

מנגד, אוקראינה טוענת כי מאות מכוחותיה ואזרחיה חבויים בתוך מפעל הפלדה אזובסטאל וקראה שוב להפסקת אש כדי לאפשר לנשים, לילדים ולקשישים לצאת בבטחה מהעיר החרבה. במשרד ההגנה הרוסי השיבו לטענות ואמרו כי "רוסיה מוכנה בכל רגע להנהיג 'משטר של שתיקה' ולהכריז על הפסקה הומניטרית לפינוי אזרחים". 

חבר פרלמנט אוקראיני אמר כי נפילת העיר הנצורה מריופול היא "לא עניין של זמן" אלא עניין של משאבים. האנשים הם ללא מזון, חשמל, מים וללא כל אספקה ​​של דברים רפואיים ורוסיה עדיין חוסמת יותר מ-50,000 אנשים בתוך העיר". שר ההגנה של רוסיה אמר כי מוסקבה מחזיקה בחלק גדול מהעיר, אך חיילים אוקראינים נותרו בחלק ניכר.

מוקדם יותר היום,  בכיר בצבא רוסיה מסר  כי מתוכננת השתלטות על חבל דונבאס שבדרום אוקראינה במהלך השלב השני של מה שרוסיה מכנה "המבצע הצבאי המיוחד". הוא טען כי "שליטה מלאה בדרום אוקראינה תשפר את הגישה הרוסית לאזור החבל הפרו-רוסי של מולדובה, הגובל באוקראינה, ושקייב חוששת שישמש כנקודת שיגור להתקפות חדשות נגדה". 

משרד ההגנה של אוקראינה גינה את התוכניות שעליהן הכריזה רוסיה וכינו אותן כ"אימפריאליזם". עוד נמסר כי "הם הפסיקו להסתיר את זה שמטרת 'השלב השני' של המלחמה היא פשוט כיבוש מזרח ודרום אוקראינה".