הפלישה הרוסית לאוקראינה: ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, כינה הלילה (בין שישי לשבת) את המצב במריופול כ"אסון ההומינטרי הגדול ביותר" מאז תחילת הפלישה הרוסית, ואולי החמור ביותר של המאה הנוכחית, שכן עיר הנמל בדרום מזרח מתמודדת עם הפצצות מתמדת מצד הכוחות הרוסיים.

"נראה את הזוועות הנוראות כשהעיר הנצורה תשוחרר מהרוסים". לדבריו, הכוחות הפולשים "הורסים הכל לחלוטין, כולל מקלטים בהם שוהים אזרחים. על פי ההערכות, 100 אלף בני אדם נותרו לכודים בעיר ויותר מ-20 אלף אזרחים נהרגו בעיר מאז תחילת התקיפות של רוסיה על המקום ב-1 במרץ.

טנק רוסי במריופול (צילום: רויטרס)
טנק רוסי במריופול (צילום: רויטרס)

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)

שמיהל התייחס בנאומו בוושינגטון גם למצב הכוחות המתנגדים הנותרים בעיר, שמתבצרים במפעל הפלדה אזובסטאל. "הצבא הרוסי עדיין מקיף את האזור, ואוקראינה משוחחת עם שותפים כדי לנהל משא ומתן על מסדרון פינוי". הוא גם קרא לשגרירים מכל המדינות, כולל ארצות הברית, לחזור לשגרירויות שלהם בקייב.

במקביל לכך, המודיעין הבריטי העריך הבוקר כי הכוחות הרוסיים לא השיגו הישגים גדולים ב-24 השעות האחרונות למרות פעילותם המוגברת. בנוסף, למרות ההצהרות על כיבושה של מריופול, ניכר כי המשך הלחימה בעיר גורם לתסכול רב בקרב הכוחות הרוסיים.

עוד ציינו בבריטניה כי המצב במריופול מקשה על התקדמות הרוסיים באזור דונבאס, וכי הכוחות האוויריים והימיים של רוסיה לא ביססו שליטה באף אחד מהתחומים בגלל היעילות של ההגנה האווירית והימית של אוקראינה.

בעוד הקרבות על מריופול נמשכים, גורמים באוקראינה ציינו כי אותר קבר אחים בכפר מחוץ לעיר הדרומית, שיכול להכיל עד 9,000 גופות. האתר זוהה על ידי תמונות לווין שצולמו על ידי חברת Maxar. התמונות מגיעות כאשר חוקרים באוקראינה ומחוצה לה פועלים לאסוף ראיות המגבות את הטענות לפיהן רוסיה ביצעה פשעי מלחמה במהלך פלישתה למדינה.

תמונות לווין שחשפו קבר אחים במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
תמונות לווין שחשפו קבר אחים במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)