רשת "אל ג'זירה" הקטארית דיווחה היום (שבת) כי איראן וערב הסעודית החלו לקיים סבב שיחות נוסף לחידוש היחסים ביניהן בבירת עיראק, בגדאד. זהו סבב השיחות החמישי בין שתי המדינות, לאחר שסבב השיחות הקודם הופסק לפני לפני כחודש, כך אישר גורם המקורב לכוחות הביטחון ברפובליקה האסלאמית. זאת, לאחר שטהרן וריאד ניתקו את הקשרים הדיפלומטים בשנת 2016.

בסבב השיחות החדש, משתתפים נציגים בכירים של המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן (SNSC) וראש המודיעין של ערב הסעודית, חאלד בן עלי אל-הומיידאן. גורם המזוהה עם המועצה האיראנית הדגיש כי "האתגרים העיקריים לשיקום הקשרים בין שתי המדינות נדונו באווירה חיובית שציירה תפיסה זוהרת יותר לגבי עתיד היחסים הבילטרליים". הגורם הוסיף כי "השיחות העשויות לסלול גם את הדרך לפגישה של שני שרי החוץ". 

עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, והנשיא איברהים ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, והנשיא איברהים ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

שני הצדדים הביעו עד כה תקווה שהשיחות יוכלו להקל על המתיחות בין הצדדים, אך הפחיתו את הציפיות לפריצת דרך גדולה. בנוסף, בעיראק, שמארחת את סבב השיחות החמישי, דווח כי גם עומאן משחקת תפקיד חשוב בארגון השיחות. עד כה, נראה שהתוצאה היחידה שיצאה לפועל כתוצא מהשיחות הישירות, היא פתיחה מחדש של הנציגות האיראנית בארגון לשיתוף פעולה אסלאמי (OIC) שבסיסו בג'דה.

הדיווחים מגיעים כאשר איראן, בחודש שעבר, "השעתה זמנית" את השיחות עם ערב הסעודית ערב מבלי לציין סיבה מפורשת לכך.  בתוך כך, נראה כי הסיבה האמיתית להשעיית השיחות היא הוצאתם להורג של 81 בני אדם בערב הסעודית, שרבים מהם היו מוסלמים שיעים.

כזכור, הפסקת הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המעצמות האזוריות לפני כשש שנים, הגיע לאחר שהמוני איראנים תקפו את שגרירות ערב הסעודית בטהרן, בתגובה להוצאה להורג של מנהיג דתי שיעי בולט. כמו כן, שתי המדינות עומדות גם בצדדים מנוגדים בנוגע למלחה הקטלנית בתימן. איראן ממשיכה לתמוך בחות'ים ומספקת להם נשק ותחמושת, שמשמשים גם לתקיפות בערב הסעודית ובמדינות נוספות במפרץ.