דניאל בן סימון, עיתונאי וחבר כנסת לשעבר, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על הבחירות לנשיאות צרפת אמש, בהן גבר הנשיא עמנואל מקרון על מועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן, הזהיר כי "אם הימין הקיצוני יצליח להרכיב קואליציה, הניצחון של מקרון לא יהיה שווה כלום" והוסיף: "התחושה היא שמשהו לא טוב עובר על החברה הצרפתית".

 בפתח דבריו הסביר בן סימון כי המספר שעליו יש להסתכל הוא ההישג של לה פן עם 42% מהבוחרים: "התשובה היא 42. הוא פשוט מטפס כל הזמן, מאבא שלה שהשיג 17% בסיבוב הראשון ב־2002 והדהים את צרפת - פעם ראשונה שהימין הקיצוני תפס מקום בפוליטיקה הצרפתית אחרי הרפובליקה החמישית, והנה עכשיו היא מגיעה ל־42% והיא דוהרת קדימה". 

כשנשאל מה השתנה הסביר כי "אביה היה יותר מקורי, יותר שורשי, יותר אותנטי. הוא היה ימין קיצוני אותנטי, זאת אומרת, ידעת מה אתה מקבל. היא הצליחה להסוות את המסרים שלה והיא דיברה בעצם לקהל הצרפתי הממוצע והבטיחה לו שינוי ברמת החיים". 

בן סימון הוסיף והדגיש כי גם ההישג של מקרון עם 58% מהבוחרים הוא משמעותי: "נכון, זה משמעותי מאוד, אבל רוב הפרשנים מצרפת אומרים שבעצם המספרים האלה יושבים על הפחד מהימין הקיצוני. הימין הקיצוני שלט בצרפת במלחמת העולם השנייה והשאיר חורבות בכל הרקמה החברתית. יש פחד נוראי. הוא (מקרון) לא מעורר השראה, הוא לא בא לקראת העם הצרפתי, הוא לא משאיר רושם מצוין. יש כעס גדול על האיש הזה". 

כשנשאל ממה נובעת חוסר הפופולריות של מקרון השיב כי לדעתו מדובר באישיות של האדם. לדבריו, "הוא לא כל כך נהנתן, כמו שהוא מרוכז בעצמו. יש דמויות שמדיפות התנשאות מבלי שהן מתכוונות לכך. הוא נראה מנותק. כולם דיברו על הניתוק שלו. מארין לה פן, בעימות אמרה, 'אתה לא משלנו, אתה לא מכאן'. זה נראה כאילו ש'אתה עם המוסלמים, עם האחרים'".

"כמה זמן זה יחזיק? אני לא יודע. יש קרע עמוק בין שתי חברות צרפתיות שמתמודדות זו מול זו, כל אחת מציגה חזון אחר. החזון שלו הוא להכיל את כולם, אבל הוא לא נשמע משכנע. נכון שהמספרים מצליחים מאוד, אבל אני חייב לומר שלא פגשתי אתמול פרשן אחד בטלוויזיה או ברדיו שדיבר על 'הניצחון הענק', אלא תחושה שמשהו לא בסדר בחברה הצרפתית".  

הוא סיפר כי גם בצרפת החברה מאוד מקוטבת ומפולגת. "נכון, זה תהליך עולמי והוא לא היה מספיק ער. כשהוא התחיל לייקר את המוצרים הבסיסיים, הוא היה צריך לדעת את זה. אדם לפעמים מתנשא מבלי שהוא מתכוון לכך. הוא השאיר רושם של אדם שעובד בשביל השכבות העשירות". 

על כך שגם מועמד השמאל הקיצוני קיבל לא מעט קולות, מלנשון, אמר: "זה נכון, זה רק מראה על הקיטוב. מלנשון שמתעב את הימין, מהימין שמתעב את מלנשון וזה מקרב את צרפת למלחמת אזרחים". 

כשנשאל מה תוצאות הבחירות אומרות על ההתחזקות של הימין הקיצוני לקראת סבב הבחירות הבא השיב "אני לא יודע. יש בחירות באמצע יוני לאספה הלאומית. זאת אומרת הפרלמנט, 577 נציגים שהם בעצם ירכיבו את הקואליציה הבאה של צרפת. אם חלילה הימין הקיצוני יצליח להרכיב קואליציה, הניצחון של אתמול לא שווה כלום. זה אומר שמקרון יהיה פשוט נשיא על הנייר. מפלגות הקואליציה שייצאו מהפרלמנט ירכיבו קואליציה ימנית קיצונית. הנשיאות של מקרון תהיה רק על הנייר". 

גם זה דומה למה שקורה אצלנו. כלומר ראש ממשלה בלי יכולת אמיתית למשול. 
"יפה, תראו כמה זה דומה לכל מה שקורה כאן, בדיוק, בדיוק. מפלגות הקואליציה ירכיבו את הממשלה הבאה ויבחרו את ראש הממשלה. היה מצב כזה שמיטראן היה נשיא ושיראק מהימין היה ראש ממשלה. שיראק שיתק את מיטראן, מיטראן היה נשיא על הנייר". 

סייע בהכנת בכתבה: אמיתי דואק, fm103