חברת הגז והנפט הגדולה ביותר ברוסיה, "גזפרום", הודיעה הערב (שלישי) כי תפסיק את אספקת הגז לבולגריה ולפולין. לפני כשבוע הכריזה החברה כי על אף האמברגו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, היא תמשיך לשווק גז לאירופה לפי דרישה, אלא שכעת החברה החליטה לשנות החלטתה, ובפולין כבר שוקלים צעדים נוספים כנגד "הפרת החוזה".

מדובר בהסלמה משמעותית ביחסים בין המדינות מאז תחילת הפלישה לאוקראינה, שנוגעת בנקודה הרגישה – אספקת האנרגיה. הצעד הגיע כחלק מסירובן של המדינות להיענות לדרישתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשלם עבור הנפט במטבע הרובל, לאחר שאירופה ראתה בכך צעד ש"יחזק את ידה" של רוסיה.

כאשר מועדי התשלום הגיעו, החברה מיהרה להודיע לפולין ומיד לאחר מכן לבולגריה, כי הגז יפסיק לזרום כבר ממחר. כבר בשבועות הקרובים חברות נוספות יאלצו להחליט אם לשלם ברובל, או להסתכן באובדן אספקה.

נשיא רוסיה הציג בתחילת החודש, לאחר כניסתם לתוקף של סנקציות רחבות היקף נגד רוסיה והקפאת מספר רב של נכסים, מערכת חדשה של תשלום עבור גז רוסי לצרכנים "ממדינות לא ידידותיות". כעת, הקונים חייבים לבצע תשלום במטבע המצוין בחוזה לחשבון עם 'Gazprombank' , אשר לאחר מכן ממיר אותו לרובל. ההסדר הסופי עם הספק מתבצע במטבע רוסי.

לדברי עוזר הנשיא, תוכנית כזו מאפשרת לקרמלין להעביר פעולות כלכליות זרות לתחום השיפוט שלו ככל האפשר כדי להגן על עצמו מפני "החלטות לא לגיטימיות" של מדינות אחרות. הוא הדגיש כי נגד רוסיה מנהלת מלחמה כלכלית, שיוצרת סיכונים רבים. "האירופים, בתורם, רוצים לקבל גז ולא לשלם עבורו, אבל העברת התשלום הסופי לרובל לא תאפשר להם להקפיא כספים", אמר.

הקרמלין כינה את הצעדים הללו "מלחמה כלכלית שאין כמותה". השלטונות הדגישו את נכונותם להתפתחות כזו של אירועים והבטיחו כי ימשיכו למלא חובות חברתיות. במקביל, הבנק המרכזי של רוסיה נוקט בצעדים לייצוב המצב בשוק המט"ח.

במקביל לכך, מפעילת רשת צינורות הגז הפולנית דיווחה כי זרימת הגז הרוסי דרך צינור הגז על גבול בלארוס ופולין ירדה ב-75% בהשוואה ל-21 באפריל. לפי נתוני הרשת האירופית של מפעילי מערכות תמסורת לגז (ENTSOG), הזרימה הפיזית של הגז הרוסי דרך תחנה הממוקמת על הגבול נעצרה בליל ה-26 באפריל. אירוע דומה התרחש בלילה של ה-24 באפריל.