סדרת הפיצוצים שהחרידו ביום שני השבוע את טירספול, בירת החבל הבדלני טרנסניסטריה שבמזרח מולדובה, גרמה לאלפים להימלט מהאזור מחשש שהוא יהיה היעד הבא של רוסיה, כחלק מהניסיון להשתלט על דרום אוקראינה.

בטרנסניסטריה מתגוררים כ־5,000 יהודים מתוך אוכלוסייה של כחצי מיליון נפש, בעיקר בטירספול. קהילות יהודיות קיימות גם בערים בנדרי, דובסרי ובריבניצה.

בימים שבשגרה שליחי חב"ד במולדובה פועלים במשך השנה גם בטרנסניסטריה ובחג הפסח האחרון הם קיימו ליל סדר ציבורי במספר ערים באזור.

בעקבות ההסלמה הביטחונית נציגי הקהילות היהודיות פנו לרב מענדי אקסלרוד, שליח חב"ד בקישינב, וביקשו ממנו להתפנות לקישינב. לדברי הרב אקסלרוד, "אנשים דואגים וביקשו שנפנה אותם למקום מבטחים, במטרה לעלות בהמשך לישראל. גם הסוכנות היהודית והג'וינט פועלים בערים הללו".

הרב זושא אבלסקי, מנכ"ל הקהילה היהודית במולדובה, הוסיף: "אנחנו מוצפים בפניות ביומיים האחרונים. אנשים בטוחים שהם הבאים בתור אחרי אוקראינה. אנחנו נערכים לקבל גם פליטים מטרנסניסטריה. יש לנו מערך לוגיסטי גדול, בסיוע ידידים מקומיים וחברי הקהילה ברחבי העולם, ואני מקווה שלא יפרוץ כאן משבר הומניטרי כמו באוקראינה".