המלחמה במזרח אירופה: נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי התראיין למגזין "טיים" האמריקאי וסיפר על הרגעים הראשונים של הפלישה הרוסית ועל הרגעים בהם כמעט ונלכד על ידי הצבא הרוסי. הנשיא האוקראיני סיפר, כיצד בבוקר ה-24 בפברואר, יום הפלישה הרוסית, אמר לאשתו ולילדיו כי הצבא הרוסי החל להפציץ וכי עליהם להתכונן לפינוי.

"הערנו אותם", אמר זלנסקי, והוסיף: "היו שם פיצוצים חזקים, אתה מבין שהם צופים בך". הנשיא הוסיף כי הזיכרון שלו מהשעות הראשונות קטוע מעט אך "זכרונות מסוימים בהחלט בלטו". הטיים דיווח כי הצבא האוקראיני סיפר באותם רגעים לנשיא כי כוחות של הצבא הרוסי צנחו בקייב כדי להתנקש בחייו ועל מנת ללכוד אותו ואת משפחתו. יועציו הצבאיים מסרו לזלנסקי כי "חוליה רוסית נשלחה לחטוף אותו", זאת על רקע הדיווחים במדינה כי רוסיה מנסה להקים "ממשלת בובות פרו-רוסית" לאחר שיסולק מכיסא הנשיא.

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

במקביל, יועציו של הנשיא סיפרו כי בערב הפלישה, פרצו יריות ברובע הממשלה ויחידת האבטחה האחראית לביטחון הנשיא כיבתה את האורות במתחם והביאה אפוסים ורובי סער לנשיא ול-12 מיועציו. אולקסי ארסטוביץ', אחד מיועציו הבכירים של זלנסקי, אמר כי "חיילים רוסים ניסו להסתער פעמיים על המתחם הנשיאותי, בעוד שזלנסקי ומשפחתו נמצאים שם, זה היה בית משוגעים מוחלט".

ארסטוביץ' הוסיף כי "הנשיא אינו מעורב באופן הדוק בהחלטות המתקבלות על ידי מפקדי הצבא. הוא נותן להם לנהל את הלחימה, ונשאר בקשר יום יומי עם המפקדים שמחזיקים מעמד כנגד כל הסיכויים, כשהרוסים פועלים סמוך למפעל הפלדה במריופול.

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)

בתוך כך, אנדי ירמרק, ראש הסגל הנשיאותי אמר כי "זלנסקי דחה את ההצעות לעבור לבונקר מאובטח מחוץ לקייב, ובתחילת מרץ יצא לפגוש חיילים ולראות בעצמו את הנזק שנגרם. שומרי הראש שלו 'איבדו את עשתונותיהם'". עם זאת, זלנסקי המשיך ונפגש עם מבקרים זרים, כולל מזכיר המדינה, אנטוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. "הזדקנתי מכל החוכמה הזו שמעולם לא רציתי", אמר זלנסקי בריאיון, והוסיף: "זו החוכמה הקשורה למספר האנשים שמתו והעינויים שהחיילים הרוסים ביצעו. למען האמת, מעולם לא הייתה לי מטרה להשיג ידע כזה".