פרופ' משה צימרמן מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על ההתבטאות המקוממת של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שטען כי "גם להיטלר יש דם יהודי, האנטישמים הכי גדולים הם יהודים", הפריך את טענותיו וסיפר כי לא מדובר בפרקטיקה חדשה אלא תופעה אנטישמית ידועה

בפתח הדברים, הבהיר הפרופסור חד משמעית כי אין שמץ של אמת בטענתו של לברוב: "עד כמה שאנחנו יודעים, לא. הטענה שיש להיטלר מקורות יהודיים, היא טענה שהיא בת 100 שנה. מאז שהתחילו לעסוק בנושא של היטלר, ניסו להדביק לו מקור יהודי". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

פרופ' צימרמן הסביר כי התופעה הזו היא "טקטיקה של אנטישמים מאז ומתמיד. הם תמיד מנסים לחפש דווקא אצל אלה שהתפרסמו בגזענותם, בנאציותם או באנטישמיותם מקור יהודי. זה דבר שכיח והיטלר איננו היחיד שניסו להדביק עליו את הדבר הזה. הדבר השני היותר חשוב - על ידי כך שאתה מדביק את המקור היהודי לאנשים שהם בעצמם או נאצים או אנטישמים, אתה יצרת את האליבי בשבילך בתור אנטישמי או בתור נאצי". 

על טענתו של לברוב לפיה 'האנטישמים הכי גדולים היו יהודים' השיב צימרמן כי "הוא משתמש באליבי הזה, זו הייתה המטרה של המשפט הזה. אני מתאר לעצמי שהרעיון לא נפל לו תוך כדי הריאיון עם הטלוויזיה האיטלקית, אלא שהאנשים שבראש השלטון ברוסיה התלבטו בנושא הזה מתחילת המלחמה, הרי הם טוענים שהם נלחמים נגד נאצים ולכן המלחמה שלהם מוצדקת". 

הוא הסביר מה מנסים הרוסים להשיג: "הם רוצים להיות הטובים במקום להיות הרעים. אין לך דרך יותר טובה להיות טוב מאשר להילחם נגד הנאצים. אם הרוסים יכולים להגיד, 'אנחנו נלחמים נגד הנאצים היום כמו שנלחמנו נגדם במלחמת העולם השנייה', אז המלחמה שלהם הופכת לכשרה. ואז שואלים אותם את השאלה, 'האם זה אפשרי שראש הבריונים הנאצי הוא יהודי?' ואז הם אומרים, 'מההיסטוריה אנחנו לומדים שראש הבריונים הנאצי המקורי, היטלר, גם הוא היה יהודי', ויש לך אליבי מושלם". 

מה נכון בעצם בתיאוריה הזאת לגבי היטלר?
"שום דבר. יש ספקות קלים לגבי הסבא האמיתי שלו, אבל זה מסוג הדברים שאתה יכול ללכת בו עד אינסוף. הביוגרפיות הראשונות של היטלר, כבר לפני 100 שנה, כללו את הפריט הזה שאומר, 'יש לו שורשים יהודיים', ואת הטענה הזאת, טענו גם לגבי אותו איש שהמציא את המונח אנטישמיות. זאת שיטה טובה של אליבי".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103