טלטלה בארצות הברית: שופטי בית המשפט העליון הסכימו על ביטול הפסיקה התקדימית משנת 1973, "רו נגד ווייד", הקובעת כי כל חוק האוסר הפלה מלאכותית - סותר את חוקת ארה"ב, כך על פי טיוטה ראשונית של דעת הרוב, שנחשפה לפנות בוקר (שלישי) באתר פוליטיקו. הטיוטה חתומה בידי השופט סמואל אליטו.

טיוטת חוות הדעת מערערת לחלוטין את ההחלטה משנת 73' שהבטיחה הגנות חוקתיות על זכות ההפלה לאישה, ולהחלטה שהתקבלה שנים לאחר מכן, בשנת 1992, שהגנה במידה רבה על הזכות. "רו טעה בגדול כבר מההתחלה", כך כתב השופט אליטו.

"קבענו כי פסיקת 'רו נגד קייסי' תבוטל", כך כתב השופט במסמך שנוסח תחת הכותרת "עמדת בית המשפט". "הגיע הזמן להחזיר את נושא ההפלות לנבחרי העם". עם זאת, הודגש כי עמדת בית המשפט אינה סופית כאמור, אלא עד שתהפוך לפסיקה חלוטה, ככל הנראה בחודשים הקרובים.

ההשפעה המיידית של הפסיקה, כפי שנוסחה בחודש פברואר ופורסמה כעת, תביא לסיום "ערבות" בת כחמישים שנה, להגנה החוקתית הפדרלית על הזכות להפלות, והלכה למעשה, לאפשר לכל מדינה להחליט אם להגביל או לאסור זאת.

טיוטת חוות הדעת מציעה צוהר יוצא דופן לדיוני השופטים באחד התיקים המשפיעים ביותר בבבית המשפט בחמשת העשורים האחרונים. היו מי שחזו כי הרוב השמרני "יחלק" את הזכות ההפלות מבלי לבטל על הסף את התקדים בן 49 שנים. 

התגובות במערכת הפוליטית בארה"ב

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ציינה כי אם הדברים נכונים ותתקבל ההכרעה כפי שהוצגה בטיוטה, "מדובר באחת ההחלטות ההרסניות ביותר שהתקבלו בעולם המודרני".

היא הוסיפה: "כמה מהשופטים השמרנים הללו, שיקרו לסנאט האמריקאי, 'קרעו' את החוקה וחיללו את המוניטין של בית המשפט העליון – הכל על חשבון עשרות מלוני נשים שבקרוב עלולה להישלל מהן העצמאות להחליט על גופן".

הילארי קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר, הבהירה: "זוהי מתקפה ישירה של זכויות הנשים וחייהן, שלא לדבר על רמיסת שנים של חוק 'מיושב'. ההחלטה עלולה לחבל בתחושת הנשים האמריקאיות, חוסר כבוד מרתיח".

מנגד, גורמים במפלגה הרפובליקנית, קראו לחקור במיידית את ההדלפה של פוליטיקו. הסנאטור טום קוטון אמר: "פסיקת 'רו נגד ווייל' הייתה שגויה מלכתחילה, אני מקווה שבית המשפט יאפשר למדינות להגן על חיי אלו שטרם נולדו".

סנאטור נוסף מטעם המפלגה, הסיף: "תהליך הדיון החסוי של בית המשפט יש קדוש ויש להגן עליו מפני 'מעורבות פוליטית'. הדליפה הזו מוכיחה כי הדמוקרטים הרדיקליים פועלים במלוא העוצמה על מנת לאיים ולחתור תחת בית המשפט, זו תמיד הייתה תוכניתם".