מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, כתב היום (רביעי) בחשבון הטוויטר שלו כי "נראה שהרוסים לוקחים קוקאין, והוא אילץ אותם לעבור משהו כבד יותר". זאת, על רקע הטענה של דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, כי בלחימה באוקראינה "שכירי חרב ישראלים נלחמים כתף אל כתף עם חיילים מגדוד אזוב".

בראיון לערוץ "רוסיה 24", הוסיפה זכארובה: "השר הרוסי הפנה את תשומת הלב לשנים רבות של התעלמות מהמצב, עם צמיחת האידיאולוגיה הניאו-נאצית בשטח אוקראינה על ידי מדינת ישראל . אנחנו רואים את זה, והפנינו את תשומת הלב של כל המדינות, כולל ישראל, לבעיה הזו".

צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

לדבריה, לא ניתן להיאחז במילים ובביטויים. אבל למה לא להיאחז באותה להט בספרות הנאצית שמסתובבת ומופצת בין הגדודים הלאומיים? למה לא להיאחז בסמלי אזוב? למה לא להיאחז בקעקועים בצורה של צלב קרס וסמלים אחרים, פשיסטים ונאציים, ששנמצאים בשגרה רגילה אצל הגדודים לאומניים? מדוע לפוליטיקאים ישראלים לא הייתה בעיה עם זה במשך שנים רבות וזה לא גרם להם זעם?"

דבריו של זכארובה מצטרפים למעשים להתבטאות המקוממת של שר החוץ הרוסי שטען כי "העובדה שזלנסקי יהודי לא שוללת את האלמנטים הנאציים במדינתו. אני מאמין כי גם לאדולף היטלר היה דם יהודי". בתגובה לכך, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד תקף ואמר: "מציע ללברוב לקרוא ספר היסטוריה, הממשלה הרוסית צריכה להתנצל בפני היהודים והניצולים, אמירה לא ראויה". כמו כן, בשל דבריו של שר החוץ הרוסי זימן משרד החוץ את שגריר רוסיה בישראל לשיחת הבהרה עם סמנכ"ל אירו-אסיה.

שר החוץ יאיר לפיד מגיב לדברי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב (צילום: גיל סומך)

בתגובה לדבריו של לפיד, במשרד החוץ הרוסי השיבו ותקפו בחריפות: "דבריו של לפיד מבהירים היטב מדוע ישראל תומכת במשטר הניאו נאצי בקייב". לדברי משרד החוץ הרוסי האנטישמיות משגשגת באוקראינה מאז ההפיכה השילטונית ב-2014. "אוקראינה הפכה למובילה בין כל מדינות ברית המועצות לשעבר מבחינת מספר התקריות האנטישמיות, וכמה פרסומים מצביעים על כך שהיא אף עולה על כל מדינות ברית המועצות לשעבר ביחד", טענו בהצהרת המשרד.

"הטרגדיה ההיסטורית נעוצה בעובדה שאם במהלך מלחמת העולם השנייה כמה יהודים נאלצו להשתתף בפשעים, הרי שלנסקי עושה זאת באופן מודע ומרצון. הוא מסתתר מאחורי מוצאו בעוד הוא פועל באופן ניאו-נאצי במדינתו", תקפו. 

רוסיה הטילה סנקציות על פומיו קישידה ובכירים נוספים בממשל היפני

בתוך כך, משרד החוץ הרוסי הודיע היום על שורת צעדים נגד ממשלת יפן והעומדים בראשה. בהודעה שפורסמה מטעם המשרד במוסקבה נכתב כי: "הממשל של פומיו קישידה פתח בקמפיין אנטי-רוסי חסר תקדים המאפשר רטוריקה בלתי מתקבלת על הדעת נגד הפדרציה הרוסית, כולל השמצות ואיומים ישירים.  טוקיו נוקטת בצעדים מעשיים שמטרתם פירוק קשרי שכנות טובים". בעקבות כך, הודיעו במשרד החוץ כי כניסתו של קישדה, שר החוץ היפני יושימאסה, שר הביטחון ובכירים נוספים לרוסיה, אסורה.

בחודש שעבר משרד החוץ הרוסי הטיל סנקציות על ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ,שרת החוץ ליז טרוס ומזכיר ההגנה בן וואלאס ואסר עליהם להיכנס לשטחי המדינה. "צעד זה ננקט כתגובה לקמפיין המידע והפוליטי חסר המעצורים של לונדון שמטרתו לבודד את רוסיה בינלאומית, ליצור תנאים לבלימת ארצנו ולחנוק את הכלכלה המקומית", נמסר.

בנוסף לכך, הוטלו עיצומים על מספר חברי ממשל ופוליטיקאים נוספים בממלכה, בין היתר נגד שר המשפטים דומיניק רני וראש ממשלת בריטניה לשעבר, תרזה מיי. במוסקבה ציינו כי בעתיד הקרוב רשימה זו תורחב כך שתכלול פוליטיקאים ופרלמנטרים בריטים "שתורמים להיסטריה האנטי-רוסית, ודוחפים את המערב להשתמש באיומים בדיאלוג עם מוסקבה".