מזכיר ההגנה האמריקאי לשעבר, מארק אספר, כתב ספר זיכרונות אודות תקופתו בבית הלבן, בין היתר לצד הנשיא לשעבר,  דונלד טראמפ. מקטעים שפורסמו היום (שישי) עולה כי טראמפ הציע לחסל קצין איראני בכיר שפועל מחוץ למדינה. "זה היה רעיון ממש גרוע עם השלכות גדולות", כתב אספר. על פי הספר, הרעיון עלה לפני הבחירות של 2020.

בספרו, כתב מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר כי בשיחה שעם עם הרמטכ"ל האמריקאי דאז, נודע לו כי היועץ לביטחון לאומי לשעבר סיפר לו על תוכניותיו של טראמפ. "היינו מודעים לאדם הזה ולצרות שהוא מעורר באזור זה זמן מה. אבל למה עכשיו? מה היה דחוף? האם היה איום קרוב? מה לגבי איסוף צוות הביטחון הלאומי כדי לדון בזה? לא האמנתי", כתב.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

לדבריו, "ראיתי את הסרט הזה בעבר, שבו עוזרי הבית הלבן נפגשים עם הנשיא, 'מתדלקים' אותו, ואז מגישים את אחד מה'רעיונות הנהדרים' שלהם. איך זה שאנשים בבית הלבן לא ראו את זה? בנוסף הוא העלה רעיון - לטבול  ראש ערוף של מנהיג טרור בדם חזיר - כאזהרה לחמושים איסלאמיסטים אחרים".

בחלק אחר של הספר, כתב אספר כי הנשיא האמריקאי דאז העלה רעיון לשגר טילים למקסיקו  כדי "להרוס את מעבדות הסמים והקרטלים", כך דיווח הניו יורק טיימס. הנשיא לשעבר נימק כי למקסיקו אין "שליטה" על המדינה שלה וכי "אף אחד לא יידע שזה אנחנו", סיפר אספר - שהתנגד באותה עת - כך דיווח הניו יורק טיימס.

כזכור, בתקופתו של טראמפ חוסל מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות, קאסם סולימאני, ואבו מאהדי אל מוהנדיס, בכיר במיליציה העיראקית חשד א-שאעבי במתקפה אווירית שבוצעה על ידי חיל האוויר האמריקאי לעבר נמל התעופה הבינלאומי בבגדד, בירת עיראק. בנוסף, דווח כי נהרגו עוד חמישה בני אדם במהלך התקיפות.

מחלקת ההגנה של ארצות הברית פרסמה הודעה לפיה התקיפה האמריקאית בוצעה "בהוראת הנשיא" וטענה כי סולימאני תכנן התקפות נוספות על דיפלומטים אמריקאים ואנשי צבא. על פי ההודעה, סולימאני עמד מאחורי ביצוע הפיגועים בשגרירות האמריקאית בבגדאד, והריגתו נועדה להרתיע מתקיפות עתידיות.

חיסול קאסם סולימאני בבגדד (צילום: רויטרס)
חיסול קאסם סולימאני בבגדד (צילום: רויטרס)

כמו כן סיפר כי טראמפ הציע לשלוח למעלה מ-200 אלף חיילים  לגבול ארה"ב-מקסיקו. בריאיון לכלי התקשורת במדינה סיפר כי יועצו הבכיר של הנשיא דאז הציע את הרעיון, במטרה לטפל בהברחות בגבול הדרומי. "חשבתי שהוא צוחק, הסתובבתי והיה ברור שהוא לא צוחק. הוא אמר 'לא, אנחנו צריכים רבע מיליון חיילים', ואני פשוט הסתובבתי סביבו, פניתי אליו ואמרתי, 'אין לי רבע מיליון חיילים לשלוח לאיזו משימה מגוחכת בגבול". 

 כזכור אספר כיהן כמזכיר ההגנה של ארצות הברית תחת טראמפ. ב-9 בנובמבר 2020 הודיע הנשיא לשעבר על סיום תפקידו. דומה היה כי פיטוריו היו בלתי נמנעים מאז שהתגלעו חילוקי דעות בינו לנשיא טראמפ כאשר האחרון קרא לפרוס כוחות צבאיים ברחובות וושינגטון הבירה לאור מחאות ג'ורג' פלויד.

אספר התנגד בפומבי לאיומיו של טראמפ להפעיל את חוק ההתקוממות של 1807, שיאפשר לנשיא להשתמש בכוחות צבא פעילים לשם אכיפת חוק. טראמפ זעם כאשר אספר אמר לעיתונאים כי יש להפעיל את חוק ההתקוממות "רק במצבים הדחופים והנוראיים ביותר" וכשגרס כי אין ארצות הברית נמצאת במצב. אספר טען כי טראמפ הציע לירות במפגינים במהלך מחאות "ג'ורג' פלויד" שהתרחשו סמוך לבית הלבן.

בסביבתו של טראמפ סרבו להגיב לדברים. אספר אמר ל"טיימס": "הרגשתי שאני כותב למען ההיסטוריה ולמען העם האמריקני", וכינה את הנשיא לשעבר "אדם חסר עקרונות שלא צריך להיות בתפקיד של שירות ציבורי".