המלחמה במזרח אירופהויליאם ברנס, ראש ה-CIA, התייחס הבוקר (ראשון) להמשך הלחימה באוקראינה ועל ההערכות לפיהן מחר, רוסיה תחגוג ניצחון במלחמה. ברנס אמר כי "נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נמצא במצב נפשי שבו הוא מאמין שהוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד".

בכנס של עיתון "הפייננשל טיימס" בוושינגטיון, התייחס גם לדיווחים כי רוסיה עלולה להשתמש בנשק גרעיני, ואמר כי "בקהילת המודיעין אנחנו לא רואים עדויות מעשיות בשלב זה לכך שרוסיה אכן תעשה שימוש בנשק מסוג זה". ברנס הוסיף כי "פוטין חשב רבות על השלב השני במערכה, וכי ייתכן שהו מתכנן מתקפה מכוערת ואכזרית נגד האוקראינים, והוא מנסה לבצע הפקת לקחים מהכישלונות של השלב הראשון".

צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

בתוך כך, דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר ביום רביעי האחרון כי "הצבא הרוסי מאחרים בלוח הזמנים בלחימה במחוז דונבאס, לאחר שנתקלו בהתנגדות אוקראינית קשה בכל צעד". כמו כן, דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, התייחס גם הוא לחגיגות הניצחון המתוכנות למחר, ואמר כי "אירוע זה יהיה אירוני, אם מוסקבה תנצל את חג יום הניצחון, שבמהלכו הרוסים ניצחו את הנאצים במלחמת העולם השנייה, על מנת להכריז ניצחון באופן רשמי על אוקראינה". "זה יאפשר להם להמריץ את המתגייסים בצורה שהם לא מסוגלים לעשות כעת", הוסיף.

כזכור, חרף ההערכות לפיהן ב-9 במאי תכנן נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין להציג ניצחון על צבא אוקראינה במסגרת הפלישה, הערכות מודיעיניות עדכניות מציגות תמונה אחרת, לפיה רוסיה לא עומדת בלוח הזמנים שהציבה לעצמה. 

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Pavel Klimov)

על פי עדכון מפי המודיעין הבריטי, בתחילת הפלישה רוסיה הציבה יותר מ-120 לוחמים טקטיים, המהווים כ-65% מכלל כוחות הקרקע שברשותה. ההערכות הן כי כעת, כחודשיים מאז תחילת הלחימה, יותר מרבע מאלו איבדו מכוחן משמעותית. עוד עלה, כי היחידות המובחרות של הצבא הרוסי, לרבות כוחות הצנחנים (VDV), הותשו לחלוטין ויתכן כי יקח שנים עד לבנייתן המחודשת.

בדוח המודיעין הבריטי אף פורסמה מפה, המתעדכנת מדי יום, המפרטת את מצב הכוחות הרוסים אל מול אלו האוקראינים. על פי הדוח, מרבית חבל דונבאס מצוי תחת שליטה רוסית, בעוד דווקא בחרקוב ובמיקולאייב, נרשמה התקדמות לטובת האוקראינים.