נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאם היום (שני) במצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית שנערך במוסקבה. בפתח דבריו אמר כי הלוחמים הרוסים נלחמים למען ביטחונה של רוסיה כעת: "אויבים ניסו להשתמש בטרוריסטים נגד רוסיה. התערבותה של רוסיה באוקראינה הייתה הכרחית מכיוון שהמערב מתכונן לפלישה לארצנו, כולל קרים. מתנדבי דונבאס וחיילים רוסים נלחמים על מולדתם. אני מבטיח לעזור למשפחות של החיילים הרוסים שנהרגו ונפצעו".  

בהמשך אמר נשיא רוסיה כי "נאסר על ותיקי ארה"ב להשתתף השנה במצעד במוסקבה" וכי "היה צורך בפעולה צבאית מיוחדת באוקראינה". 

פוטין הטיל את האחריות על המצב באוקראינה על המערב ואמר: "המערב לא רצה להקשיב לרוסיה - היו להם תוכניות אחרות. נאט"ו יצר איומים בגבולות שלנו". 

בצל הקשיים של צבא רוסיה בהשגת היעדים בלחימה באוקראינה לנוכח ההתנגדות העיקשת מצד הכוחות האוקראיניים, יתקיים היום בכיכר האדומה המצעד המסורתי לציון 77 שנה לניצח ון על הנאצים במלחמת העולם השנייה. פוטין צפוי להפוך את המצעד למפגן עוצמה עם הצגת היכולות המתקדמות ביותר של צבאו, במטרה לשלוח מסר ישיר למערב וכדי לחזק את התמיכה במשטר.

לפי ההכנות למצעד בימים האחרונים, הרוסים יציגו את הטילים המתקדמים ביותר, בהם הטיל התרמו־גרעיני יארס שמגיע לטווח של 12 אלף ק"מ ומסוגל לשאת עשרה ראשי קרב. במטס האווירי ישתתף גם מטוס "יום הדין", שבו אמור הנשיא לשבת במקרה של מלחמה גרעינית, לצד מטוסי קרב שיחלפו בשמי מוסקבה כשהם יוצרים את האות Z, שהפכה לסמל המלחמה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום הניצחון על הנאצים, 2022 (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום הניצחון על הנאצים, 2022 (צילום: רויטרס)

עיקר תשומת הלב תופנה לעבר נאומו של פוטין, שבקרמלין לא סיפקו פרטים על תוכנו. במערב העריכו כי הוא עשוי להכריז ש"המבצע הצבאי המיוחד" הופך למלחמה כוללת נגד אוקראינה, או על גיוס כללי בתוך רוסיה לנוכח האבידות הכבדות. כמו כן עלו הערכות כי פוטין עשוי להכריז על ניצחון מול "הנאצים" ולספח את דונצק ולוהנסק, לצד חרסון בדרום אוקראינה.

בינתיים הלחימה בתוך אוקראינה ממשיכה להתעצם. המושל הצבאי של מחוז לוהאנסק מטעם אוקראינה סרחיי גאידי העריך אתמול כי יותר מ־60 בני אדם נהרגו בעיירה בילוהוריבקה, תחת הריסות בית ספר שנפגע בהפצצה אווירית רוסית שלשום אחר הצהריים. 30 בני אדם חולצו מההריסות, בהם שבעה פצועים. "לרוסים לא אכפת את מי הם הורגים", אמר גאידי, "חייל לא יכול להרוג ילד חסר הגנה".

חיילות בחגיגות יום הניצחון על הנאצים ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
חיילות בחגיגות יום הניצחון על הנאצים ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

האוקראינים הציגו תיעוד הפצצה של שני מטוסי קרב על עמדות רוסיות באי הנחשים שבים השחור וסרטון של כלי טיס בלתי מאויש שהשמיד מסוק תובלה רוסי בעת שהוריד חיילים באי. מנגד, משרד ההגנה הרוסי דיווח כי רוסיה השמידה ספינת טילים אוקראינית באזור אודסה ומתקני תקשורת ופיקוד.

במריופול עדיין לא הצליחו הרוסים להשלים את ההשתלטות על מפעל הפלדה אזובסטל, גם לאחר פינוי כל האזרחים בסוף השבוע. נציגי גדוד אזוב, אחרוני הלוחמים האוקראינים המתבצרים בתחום המפעל אזובסטאל ומצפים למתקפה "סופית" של הצבא הרוסי, ערכו אתמול מסיבת עיתונאים נדירה לתקשורת הבינלאומית תוך שהם משתמשים באמצעים לעקיפת השיבושים הרוסיים, שסיפק להם המיליארדר אילון מאסק.

הם ציינו כי רוסיה ממשיכה בהפצצות אינטנסיביות על המפעל וכי אינם יכולים לאשר אם אכן כל האזרחים פונו ממנו, כפי שנטען בחלק מהדיווחים. הוא אמר כי במרתפי המפעל נמצאים חיילים פצועים המתחננים שיפנו אותם. עם זאת, הם הבהירו כי חיילי הגדוד "ימשיכו להילחם כל עוד הם בחיים".

"עדיין יש לנו כלי נשק, תחמושת ומים", אמרו, "נילחם ככל שנהיה חייבים. אנחנו זקוקים בדחיפות לתמיכה מהממשלה ולצד שלישי שיערוב להפסקת אש לפינוי הפצועים ואיסוף המתים". לדבריהם, הרוסים הפרו את הפסקת האש, תקפו והרגו חיילים במהלך פינוי האזרחים. הם הדפו את הטענה שלפיה הם מיליציה ניאו־נאצית וציינו כי התארגנו כשידעו שרוסיה תערוך מתקפה גדולה.

כמו כן ציינו כי הצליחו להרוג 2,500 חיילים רוסים, אולם לראשונה גם יצאו נגד השלטון האוקראיני והאשימו אותו שהפקיר אותם. "בכירים, בירוקרטים ורשויות הפריעו לנו בהכנות להגנת העיר, על אף שידעו שמגיעה מלחמה גדולה", הצהיר סגן מפקד הגדוד שבמקום. "לא קיבלנו שום סיוע אווירי, קרקעי או ארטילרי. למעשה, הפקירו אותנו לגורלנו".

אתמול היה יום נוסף של ביקורים רמי דרג באוקראינה. רעיית נשיא ארה"ב ד"ר ג'יל ביידן נועדה עם רעיית נשיא אוקראינה אולנה זלנסקה במרכז לפליטים בעיר אוז'הורוד שבמערב המדינה. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו סייר בעיר אירפין שבפאתי קייב, ונשיאת הבונדסטאג ברבל בס הפכה לנציגה הראשונה של השלטון הגרמני הנוכחי שנפגשת עם הנשיא וולודימיר זלנסקי בקייב לאחר הרגעת המתיחות בין המדינות.

ראש ה־CIA וויליאם ברנס אמר כי נראה שפוטין משוכנע כעת ש"הכפלת ההימור" במלחמה באוקראינה – כלומר, הגדלת כוח האש תוך ידיעה שהדבר עלול להביא גם לנזקים עבורו, היא המהלך הנכון שיניב לו הישגים. "דפוס החשיבה שלו כעת הוא כזה שלפיו אסור לו להרשות לעצמו להפסיד", אמר ברנס.

במקביל, סולן U2 בונו וגיטריסט הלהקה דה אדג' הופיעו אתמול בתחנת רכבת תחתית בקייב יחד עם להקה מקומית בשם Antytila. בין היתר הם ניגנו את השיר Stand by me. "לא היינו רוצים להיות היום בשום מקום אחר בעולם מאשר העיר הגדולה קייב", אמר בונו בסרטון שהפיצה ממשלת אוקראינה.