יורש העצר הבריטי, הנסיך צ'ארלס ובנו, הנסיך וויליאם, תפסו את מקומה של המלכה אליזבת' בת ה-96, באירוע פתיחת הפרלמנט שהתקיים היום (שלישי). צ'ארלס עלה במדי אדמירל וקרא בשם אמו את המשפט "רצון הממשלה שלי" וניסח זאת כך: "ממשלת הוד מעלתה תרצה..".

במשך 70 שנות שלטונה לא פספסה המלכה אליזבת' את הנאום המסורתי, למעט פעמיים: 1959 ו-1963, אז נבצר ממנה להגיע לטקס בשל היריונות. הפעם, זו נעדרה בשל מגבלות רפואיות שהקשו עליה להתנייד ובמקומה נכח צ'ארלס, שהכריז על סדר היום הממשלתי בארמון וסטמיניסטר. 

הנסיך צ'ארלס ובנו וויליאם, בטקס פתיחת מושב הפרלמנט (צילום: REUTERS/Hannah McKay/Pool)
הנסיך צ'ארלס ובנו וויליאם, בטקס פתיחת מושב הפרלמנט (צילום: REUTERS/Hannah McKay/Pool)

אתמול ארמון בקינגהאם מסר כי "בהתייעצות עם רופאיה, ובאי רצון, החליטה המלכה שהיא לא תשתתף בפתיחת הפרלמנט הממלכתית". עוד הוסיפו כי "לבקשת הוד מלכותה, ובהסכמת הרשויות הרלוונטיות, הנסיך צ'ארלס יקריא את נאומה בשמה. גם הדוכס מקיימבריידג' ינכח בטקס".

טקס פתיחת הפרלמנט הממלכתי הוא אירוע מפואר, אשר באופן מסורתי, הגיעה אליו המלכה בליווי חיילים רכובים במדים טקסיים. הטקס נערך באביב או לאחר בחירות לאומיות ומגלם את הפרדת השלטון שבין בית המלוכה, בית הנבחרים, הלורדים והשופטים. במהלכו, נהוג כי המלכה נושאת דברים ומתארת את תוכניות הממשלה.