הסכם הגרעין: רשת "אל-ערביה" האמיתית דיווחה היום (שלישי) כי דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, נד פרייס, אמר כי "משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית של איראן הוא ארגון טרור והטלנו עליו ועל שלוחותיו 86 סנקציות". זאת, על רקע הדיווח בערוץ אל-חדת' הסעודי כי האיחוד האירופי עשוי להעלות מחדש את ההצעה להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור.

בתוך כך, הערוץ האמירתי דיווח כי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הצהיר כי מדינתו לא תקבל את העובדה שאיראן רחוקה רק כמה שבועות מהגעה לנשק גרעיני והדגיש כי לא ייאפשר לאיראנים להשיג נשק גרעיני". עלי שמח'אני, מזכיר המועצת העליונה לביטחון לאומי של איראן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו בעברית, וכתב: "התקדמות בו-זמנית של השיחות בווינה להסרת הסנקציות בעקבות ביקורו של אנריקה מורה באיראן ויישום תוכנית הפיתוח הכלכלית, מדגימה את היכולת הגבוהה של האנשים לפעולה רבה ושליטה ממשלתית בעניינים החשובים ביותר".

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

כזכור, העיתונאית, לורה רוזן, דיווחה כי איראן הסכימה, או לפחות הביעה נכונות, לשקול התחייבות הדדית בתמורה להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אך מאוחר יותר סירבה להצעה כשנודע שההתחייבות הזו תפורסם באופן פומבי ולא תשאר בסוד. יחד עם זאת, דיפלומט מערבי מסר כי לא הייתה הסכמה מלאה לחלוטין. הוא הדגיש כי "המצב קשה מכיוון שהתקשורת בין השליחים האיראנים לאמריקאים אינה בהירה".

במקביל, אישר גורם אמריקאי בכיר כי ממשל ביידן הציג בפני איראן אפשרויות רבות המכילות ויתורים והתחייבויות שאיראן תקבל בתמורה להסכמה מצידה, אך נראה שהיא ממשיכה לדחות אותן. עם זאת, נראה כי העלייה במחירי הנפט, לפני מספר שבועות כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, עודדה את המשטר באיראן להקשיח את עמדתם בנוגע למשא ומתן והגרעיני ולכן אינו ממהר להחיות את ההסכם משנת 2015.