לאחר שפינלנד הכריזה הבוקר (חמישי) על כוונתה להצטרף לברית נאט"ו, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, הגיב להודעה וציין כי הדבר "בהחלט" מהווה איום על רוסיה. לדבריו, "הרחבת הברית הצבאית לא תהפוך את אירופה, או את העולם יציבים יותר". עוד ציין במהלך שיחת ועידה עם עיתונאים, כי הצעדים של פינלנד הם "סיבה לחרטה" ו"סיבה לכפות תגובה סימטרית".

כאמור, פינלנד חולקת גבול באורך של למעלה מאלף קילומטרים עם רוסיה, וידעה לאורך השנים יחסים מורכבים עם מוסקבה. במשך שנים ניסו במדינה לשמור על יחסים ניטרליים עימם, וודאי בהיבט הצבאי, ולמרות היחסים עם נאט"ו - עד כה נמנעו מלהצטרף לארגון.

אימון של צבא פינלנד (צילום: Lehtikuva/Lauri Heino via REUTERS)
אימון של צבא פינלנד (צילום: Lehtikuva/Lauri Heino via REUTERS)


דיפלומטים וגורמים רשמיים שצוטטו בגרדיאן הבריטי אמרו כי הכרזה דומה של שוודיה על הצטרפות לברית הצבאית הצפון אטלנטית צפויה להגיע בהמשך, שכן זו בוודאי לא תרצה להיות המדינה הנורדית היחידה מחוץ לברית. לדבריהם, הסיבה לכך היא הפלישה הרוסית לאוקראינה ש"מעצבת מחדש את הביטחון ביבשת ואת הברית הצבאית הטרנס אטלנטית".

הדבר צפוי לעורר תגובות זועמות במוסקבה, שכבר ציינה בעבר כי "הרחבת הארגון מהווה איום ישיר על ביטחון רוסיה". ברוסיה כבר הזהירו את השתיים בעבר, ואף איימו כי להצטרפותן עשויות להיות "השלכות פוליטיות וצבאיות חמורות".