הורידה את השאלטר: אחרי שניתקה את פינלנד מחשמל, רוסיה הזהירה היום (שבת) את שכנתה הפינית מהצטרפות לברית נאט"ו והזהירה: "נטישת הנייטרליות תהיה טעות". זאת, בעקבות הכרזת פינלנד על כוונתה להצטרף לברית ההגנה נאט"ו. במקביל, סגן שר החוץ הרוסי צוטט בסוכנות הידיעות RIA באומרו כי "התגובה להצטרפות פינלנד לברית נאט"ו תלויה באופן בו נאט"ו תתפרס בשטחן". לדבריו, במידה והברית הצבאית תפרוס כוחות גרעיניים קרוב יותר לגבולות רוסיה - מוסקבה תנקוט בצעדי תגובה נאותים.

בתוך כך, חברת פינגריד (Fingrid), חברת החשמל הלאומית בפינלנד אישרה לרשת Sky News כי רוסיה ניתקה באופן רשמי את המדינה, כך שאין בפינלנד חשמל רוסי. ריימה פאיבינן, סגנית נשיא בכירה בפינגריד, אמרה כי הם "בטוחים שלא יהיו בעיות גדולות בנושא", זאת בהתחשב בסיוע האנרגטי שצפוי להגיע משוודיה. כאמור, החשמל המגיע מרוסיה מהווה כעשרה אחוזים מצריכת החשמל במדינה. 

הסיבה לכך היא כביכול העובדה שלא ניתן לעבד את התשלומים בעבורו, זאת בשל העיצומים על רוסיה. עם זאת, הדבר התרחש לאחר שפינלנד אישרה כי תגיש בקשה להצטרפות לנאט"ו.

זמן קצר לאחר הודעת סגן השר, הקרמלין הודיע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם מקבילו הפיני סאולי ניניסטה, על רקע ההודעה הפינית כי היא תבקש להצטרף לנאט"ו. לפי הודעת הקרמלין, השניים "החליפו דעות בכנות", אולם פוטין הבהיר לעמיתו כי "נטישת המדיניות המסורתית של ניטרליות צבאית תהיה טעות" ותפגע ביחסים בין המדינות. עוד נמסר כי פוטין גם האשים שאוקראינה השהתה את המשא ומתן לסיום המלחמה.

כזכור, פינלנד הכריזה ביום חמישי בבוקר על כוונתה להצטרף לברית נאט"ו, דבר שעורר תגובה סוערת של דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, שאמר לאחר ההודעה כי הדבר "בהחלט" מהווה איום על רוסיה. לדבריו, הרחבת הברית הצבאית לא תהפוך את אירופה, או את העולם יציבים יותר. עוד ציין במהלך שיחת ועידה עם עיתונאים, כי הצעדים של פינלנד הם "סיבה לחרטה" ו"סיבה לכפות תגובה סימטרית".

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)

דיפלומטים וגורמים רשמיים שצוטטו בגרדיאן הבריטי אמרו כי הכרזה דומה של שוודיה על הצטרפות לברית הצבאית הצפון אטלנטית צפויה להגיע בהמשך, שכן זו בוודאי לא תרצה להיות המדינה הנורדית היחידה מחוץ לברית. לדבריהם, הסיבה לכך היא הפלישה הרוסית לאוקראינה ש"מעצבת מחדש את הביטחון ביבשת ואת הברית הצבאית הטרנס אטלנטית". 

באזור הנורדי הרחב יותר, נורבגיה, דנמרק ושלוש המדינות הבלטיות כבר חברות בארגון, והצטרפות פינלנד ושוודיה צפויה ככל הנראה להכעיס גורמים במוסקבה, אשר כבר ציינו בעבר כי "הרחבת הארגון מהווה איום ישיר על ביטחון רוסיה". הם הזהירו את השתיים בעבר, ואף איימו כי לדבר עשויות להיות "השלכות פוליטיות וצבאיות חמורות".

נאט"ו מזהירה: "כוחות רוסיה באוקראינה לא נסוגים אלא מתארגנים מחדש" (צילום: רויטרס)