שינוי האקלים הוא זה שעלול לעורר את המגיפה העולמית הבאה, כך העלה מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature. במחקר שביצע צוות בינלאומי בראשות חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון, נעשתה ההערכה המקיפה הראשונה על האופן שבו שינויי האקלים ישנו את הטווח הגיאוגרפי עבור כ־3,000 מיני יונקים בשנת 2070. זאת משום שרובם המכריע של הווירוסים שיכולים להדביק בני אדם מסתובבים בקרב יונקי הבר.

החוקרים מצאו כי ככל שהאקלים העולמי ממשיך להתחמם, חיות בר עלולות להיאלץ להעביר את בתי הגידול שלהן באופן לא פרופורציונלי לאזורים עם אוכלוסיות אנושיות גדולות על פני הגלובוס - מה שעלול להגביר באופן דרמטי את הסבירות ל"קפיצה ויראלית" לבני האדם.

"מגיפת הקורונה וההתפשטות הקודמת של סארס, אבולה וזיקה מראות כיצד לווירוס שקפץ מבעלי חיים אל בני האדם עלולות להיות השפעות מאסיביות", טענו החוקרים. לטענתם, הפתרון כרוך בשילוב מעקב אחר מחלות חיות בר עם מחקרים בזמן אמת של שינויים סביבתיים, במיוחד באזורים טרופיים החווים התחממות מהירה ושמאכלסים גם את רוב המחלות הזיהומיות הקיימות בבעלי חיים.

הם הוסיפו כי המאמצים להפחית את פליטת גזי החממה עלולים לא להספיק כדי למנוע את האירועים הללו, וכי ההשפעות הגדולות ביותר צפויות להיות בדרום־מזרח אסיה – נקודה עולמית חמה למגוון עטלפים, שלהם תפקיד מרכזי בהפצת הווירוסים החדשים.