נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, אמר היום (שני) כי לא יתמוך בבקשת ההצטרפות של שוודיה ופינלנד לנאט"ו. הנשיא הטורקי תקף והדגיש כי "אין סיבה שמשלחות שוודיה ופינלנד יטרחו לשכנע אותי לאשר את קבלתן לנאט"ו". זאת, על רקע ההודעה של נורבגיה, דנמרק ואיסלנד שהודיעו כי יתמכו בכך ואף יסייעו להן במקרה שיותקפו.

בתוך כך, ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה, מסר: "יחד עם דנמרק ואיסלנד, נורבגיה מוכנה לסייע לשכנותיה הנורדיות בכל האמצעים הנחוצים אם יהיו קורבן לתוקפנות בשטחן".  

במקביל לכך, בצרפת בירכו על המהלך ומסרו: "נשיא צרפת מברך ותומך בהחלטות אלו של שני השותפים האירופיים, המגנים לצדנו על עקרונות הדמוקרטיה, חופש הפרט ושלטון החוק. עם יכולות ההגנה האיתנות שלהן, החברות בנאט"ו של פינלנד ושוודיה תגביר את הביטחון והיציבות של האזור הבלטי, אירופה כולה והאזור האירו-אטלנטי".

עוד נמסר כי "כל מדינה שתבקש לבחון את הסולידריות האירופית, באמצעות איום או תוקפנות נגד ריבונותה בכל דרך שהיא, חייבת להיות בטוחה שצרפת תעמוד לצד פינלנד ושוודיה. צרפת מוכנה לחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם שני השותפים הללו". 

נאט''ו (צילום: רויטרס)
נאט''ו (צילום: רויטרס)

כאמור, מוקדם יותר היום, הודיעה שבדיה כי תגיש בקשה לחברות בנאט"ו. "חברות בנאט"ו היא הדרך הטובה ביותר להגן על ביטחונה של שוודיה לאור הסביבה הביטחונית שהשתנתה מהותית בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה", נמסר לאחר הדיון בנושא בפרלמנט השבדי. פינלנד הודיעה אתמול כי בכוונתה להגיש בקשה לחברות בברית, זאת בכפוף לאישור הפרלמנט הפיני.

בהצהרה שפרסמה מוקדם יותר השבוע פינלנד נכתב: "במהלך האביב, התקיים דיון חשוב על החברות האפשרית של פינלנד בנאט"ו. נדרש זמן לגיבוש עמדות מקומיות הן בפרלמנט והן בחברה כולה. נדרש זמן למגעים בינלאומיים הדוקים הן עם נאט"ו והן עם המדינות החברות בה, כמו גם עם שוודיה. רצינו לתת לדיון את הזמן שהוא צריך".

במקביל לכך, נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין, אמר היום כי "התרחבות נאט"ו על חשבון פינלנד ושוודיה אינה מהווה איום ישיר על רוסיה". בהמשך התריע כי רוסיה תגיב להרחבת התשתית הצבאית של נאט"ו בפינלנד ובשוודיה. "נבחן מה יהיה בהתבסס על האיומים שייווצרו עבורנו", אמר פוטין והוסיף כי "נגיב בהתאם לכך". הנשיא הרוסי תקף את ארה"ב ואמר: "הרחבת נאט"ו היא בעיה מלאכותית מכיוון שהכל נעשה למען האינטרסים של ארה"ב.

"הברית הצפון-אטלנטית חורגת גם מעבר ליעד הגיאוגרפי שלה, מעבר לאירו-אטלנטי, מנסה להיות מעורבת יותר ויותר בסוגיות בינלאומיות ולשלוט במצב הבינלאומי מבחינה ביטחונית ולא בצורה הטובה ביות זה בהחלט דורש תשומת לב נוספת מצידנו", אמר.