בעוד משרד המשפטים האמריקאי ממשיך לחקור את הטבח שאירע בסוף השבוע בסופרמרקט בעיר באפלו כפשע שנאה, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, קרא היום (שלישי) לאומה האמריקאית לדחות כל "רעיון רעיל" של "עליונות הגזע הלבן" והדגיש כי אין מקום לאידיאולוגיה בארצות הברית. 

הנשיא אף הבהיר כי בכוונתו להילחם באמצעות חוקים המגבילים שימוש בנשק במטרה לצמצם אירועים מן הסוג. בדבריו, התייחס ביידן למניע שיוחס ליורה מבאפלו, פייטון ג'נדרון בן ה-18 מהעיר קונקלין בניו יורק. היורה התאים לשמו של מי שחיבר "מניפסט" שצץ ברשתות החבריות לאחר הירי, בו נטל אחריות על האירוע הטרגי, בשם "העליונות הלבנה". 

ג'נדרון נסע כשלוש שעות מקונקלין לדרום מזרח באפלו, כדי לשדר בסטרימינג את הירי שביצע בשכונה השחורה בעיקרה. על פי הרשויות, הוא יצא מרכבו, ירה בארבעה אנשים בחניון והרג שלושה מהם. לאחר מכן, נכנס ג'נדרון לסניף של "טופס פרדנלי מרקט" והחל לירות בקונים ברובה סער.

זירת הירי בסופרמרקט בבאפלו, ארה''ב (צילום: רויטרס)
זירת הירי בסופרמרקט בבאפלו, ארה''ב (צילום: רויטרס)

הוא הותיר "מניפסט" שבו הזכיר את תאוריית "ההחלפה" הלקוחה מהימין הרדיקלי הלאומני הלבן בצרפת, ולפיה קיים תהליך מכוון להחלפת האוכלוסייה הצרפתית הלבנה-קתולית בצרפת בעמים לא-אירופיים. בארצות הברית התיאוריה מתמקדת בנתון שלפיו בתוך כ-25 שנה יהפכו הלבנים למיעוט באוכלוסייה האמריקאית. "גיוון הוא אינו חוזקה", כך נכתב במניפסט שהועלה לרשת. "אחדות, כוונה, אמון, מסורות, לאומניות ולאומניות גזעית הן תכונות החוזקה".

המניפסט אף פרס את התוכנית של ג'נדרון להרוג כמה שיותר אנשים שחורים, אמרו הרשויות. הוא תיכנן לירות במאבטח בכניסה ולאחר מכך בקונים שחורים.

המסמך, שהגיע לידי רשת חדשות מקומית, הראה כי ג'נדרון תיכנן את המתקפה לפרטי פרטים, לרבות דיאגרמות של המסלול שלו בתוך החנות בה בוצע הירי. הוא בחר את הסניף המסוים בשדרות ג'פרסון בשל האחוז הגבוה של שחורים המתגוררים בסמוך. המניפסט הכיל פרטים הנוגעים לסוג הציוד שבו בחר ג'נדרון לפני המתקפה, מהקסדה והנשק ועד לתחתונים. לפי המסמך, הוא תיכנן את ארוחת הבוקר שלו, זמן ההגעה לסניף, השידור החי והבריחה.

"זה היה רוע טהור", אמר שריף מחוז אירי, ג'ון גרסיה. "פשע שנאה גזעני ללא שום ספק", הוא הוסיף. אלכסנדר רוזנברג, סגן מנהל אזורי של הליגה נגד השמצה אמר כי הארגון עדיין חוקר את המסמך בן 180 העמודים, אך כבר הצליח להסיק מסקנות. "מאוד אנטישמי, מאוד גזעני נגד אנשים לא לבנים, מלא בעליונות לבנה והקצנה בכל הדרכים האפשריות", אמר רוזנברג לרשת החדשות המקומית. "180 עמודים של אמירות כאלה".

ג'נדרון גם שידר בסטרימינג את המתקפה ברשת החברתית טוויץ' ועל הרובה שלו חרט את האות N (Nigro). ג'נדרון גם אמר כי הוא תומך ב"אלה שחולמים על עתיד לילדים לבנים ולקיום של העם שלנו".