המגפה הבאה בדרך? בעוד מספר הנדבקים באבעבועות הקוף בבריטניה ממשיך לעלות ועומד כעת לפחות על שבעה מקרים מאומתים, המרכז לבקרת מחלות בארה"ב CDC מזהיר מפני התפרצות סמויה של הנגיף גם מעבר לגבולות הממלכה הבריטית. 

בהודעת ה-CDC הביעו דאגה רבה מההתפרצות החריגה של אבעבועות הקוף בבריטניה, שמרמזת על הדבקה סמויה בנגיף ברחבי המדינה, והזהירו מפני האפשרות שההתפרצות עלולה להתפשט מעבר לגבולות בריטניה.

"רמת הדאגה הנוכחית שלנו גבוהה מאוד וחריגה ביחס לאופן בו אנחנו בדרך כלל מתייחסים לאבעבועות הקופים. קיים חשש שישנה התפרצות סמויה מחוץ לבריטניה הקשורה להתפרצות הבריטית", אמרה ג'ניפר מקוויסטון, בכירה ב-CDC, בראיון ל-STAT.

כאמור, עד כה שבעה מקרים מאומתים ועוד מקרה אפשרי אחד של אבעבועות הקוף התגלו בבריטניה מאז תחילת מאי - מספר גדול בצורה יוצאת דופן בהתחשב בכך שמקרים של אבעבועות קוף בבני אדם הם נדירים, במיוחד מחוץ למערב ומרכז אפריקה.

בעוד שאחד המקרים נסע לאחרונה לניגריה, שם הנגיף שגורם לאבעבועות הקופים עדיין נפוץ, נראה שהאחרים נדבקו בנגיף בתוך בריטניה. לאף אחד מהאנשים שנדבקו אין קשרים ידועים עם התייר מניגריה ותזמון המקרים מצביע על כך שהוא לא היה המקור לזיהומים האלה.

עניין נוסף שמסבך את המצב ומעצים את החשש היא העובדה שהמקרים האחרים מורכבים משתי קבוצות נפרדות שאין להן קשרים מובחנים זו לזו. לפי ארגון הבריאות העולמי, שניים מהמקרים המאומתים והמקרה האפשרי שטרם אומת הם בתוך תא משפחתי אחד, בעוד ארבעה מקרים נוספים התגלו הרחק משם, בלונדון הבירה. 

לא ידוע כיצד מישהו מהאנשים הללו נדבק בנגיף. ההעברה מתרחשת בעיקר באמצעות טיפות נגועות בווירוס, אך מגע ישיר עם נגעים או נוזלי גוף מאדם נגוע, או מגע עקיף באמצעות בגדים או מצעים מזוהמים, עלול לגרום גם להעברה.

העובדה שישנם שני אשכולות נדבקים שאינם קשורים לכאורה מעידה על כך שייתכן שיש יותר משרשרת הדבקה אחת במדינה, שכל אחת מהן עשויה להכיל מקרים נוספים שטרם זוהו. ארגון הבריאות העולמי אמר כי בריטניה מבצעת ריצוף גנטי של הנגיפים כדי לנסות לקבוע אם המקרים קשורים גנטית.

האפשרות שיש מקרי הדבקה לא מזוהים מעוררת דאגה לגבי רמת ההדבקה שעלולה להיות באוכלוסיה, לצד החשש שהנגיף כבר הרחיק ויצא מעבר לגבולות בריטניה.

"יש לך שני אשכולות הדבקה שאין להם קשר לנסיעות או לאנשים אחרים שידוע שהם קשורים להתפרצות מוכרת. זה מצביע על כך שיש שרשראות הדבקה לא ידועות. זה רק מכניס אותנו לכוננות ומכריח אותנו לתהות האם זה יכול להתפשט מחוץ לבריטניה?", מסר נציג WHO. 

לאבעבועות הקופים יש תסמינים דומים אך קלים יותר מאבעבועות שחורות, שמוגרה בשנת 1980. בנוסף לתסמינים דמויי שפעת, הזיהום גורם לפריחה ייחודית. מצבים רבים עלולים לגרום לפריחה, אך לפריחה של אבעבועות הקופים יש כמה מאפיינים יוצאי דופן, בעיקר העובדה ששלפוחיות יכולות להיווצר על כפות הידיים.

אין תרופות או חיסונים ספציפיים לאבעבועות רוח, אבל חיסון נגד אבעבועות שחורות שימש בעבר כדי לסייע בעצירת העברת אבעבועות רוח, כמו למשל במהלך התפרצות 2003 בארצות הברית שמקורה בבעלי חיים אקזוטיים מיובאים. בהתפרצות ההיא, 71 אנשים בשש מדינות חלו באבעבועות קוף.

באפריקה, אבעבועות הקופים הייתה קטלנית בכ-1 מכל 10 מקרים, עם סיכון גבוה יותר למחלות קשות ולמוות בקרב ילדים.