המזכיר הכללי של האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר היום (חמישי) כי הפלישה הרוסית לאוקראינה עלולה לגרום למשבר מזון גלובלי שימשך על פני שנים. לדבריו, המלחמה החריפה את חוסר הביטחון התזונתי במדינות מוחלשות, עקב עליית המחירים. מדינות רבות עשויות להתמודד עם משבר רעב ארוך טווח אם הייצוא האוקראיני לא ישוב למצבו טרם המלחמה, כך טען גוטרש. 

מזכ"ל נאט"ו לשעבר מזהיר מפני הסלמה: "פוטין יצר לעצמו אובססיה משיחית"

המלחמה בין המדינות גרמה להפסקת האספקה מנמלי אוקראינה, שייצאה בעבר כמות נרחבת של מוצרים לרבות שמן לבישול כמו גם תירס וחיטה. כתוצאה מכך, נפגעה האספקה העולמית וזו גרמה לעליית מחיריהם של מוצרים אלטרנטיביים. מחירי המזון עלו בכמעט 30% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, כך על פי נתוני האו"ם.

פליטים מאוקראינה (צילום: רוני בן ארי)
פליטים מאוקראינה (צילום: רוני בן ארי)

בנאומו, הוסיף המזכיר הכללי כי העימות, בשילוב עם השפעות שינויי האקלים ונגיף הקורונה, "מאיימים לגרום לעשרות מיליוני אנשים להיות מעבר לגבול קצה חוסר הביטחון התזונתי ולאחריו לתת תזונה".

"יש מספיק מזון בעולם שלנו אם נפעל עכשיו, יחד, אך אם לא נפתור זאת – אנו ניצבים בפני משבר מזון עולמי כבר בחודשים הקרובים", הוא אמר. לשיטתו, הפתרון היעיל העיקרי למשבר המתהווה הוא שילוב מחדש של ייצור המזון באוקראינה כמו גם דשנים המיוצרים על ידי רוסיה ובלארוס, בחזרה לשוק העולמי. 

פליטים מאוקראינה (צילום: רוני בן ארי)
פליטים מאוקראינה (צילום: רוני בן ארי)