קצין רוסי שנטש לאחרונה את שדה הקרב באוקראינה, חשף היום (ראשון)  את סיפורו בראיון מיוחד ל-CNN. הקצין (שזהותו נשמרה בעילום שם למען בטחונו האישי) מספר על השתלשלות העניינים, מהימים שלפני הפלישה הרוסית, ועד אשר הבין כי הוא לא רוצה להמשיך להיות חלק מהפלישה הרוסית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הוא מספר כי בימים שלפני הפלישה, כאשר הצטברו כוחות צבאיים רוסים רבים על הגבול עם אוקראינה, הוא וחבריו לא באמת האמינו כי הם יפלשו לתוך שטח אוקראינה. נלקחו מהם הפלאפונים הפרטיים, והם נותקו מכל קשר עם העולם החיצון. "הרבה לא הבינו למען מה המלחמה, ומה אנחנו עושים פה", הוא מספר. הוא סיפר על רגשות האשם שחש עקב השתתפותו בפלישה, וכי הוא קיווה שהמדינות יגיעו ביניהן להסכם דיפלומטי. 

 בנוגע למראות שראה בתוך שטח אוקראינה, סיפר הקצין על כלים רוסים הרוסים, ועל ההיתקלות עם האזרחים האוקראינים, שעמדו מול הכוחות הרוסיים ו"עשו עליו רושם עז". הוא מוסיף כי במהלך השהייה במלחמה, נחשף באמצעות הרדיו למצב הכלכלי הקשה המתפתח ברוסיה עקב הלחימה, מה שהגביר אף יותר את רגשות האשם שלו.

25 בפברואר: נטלי סבריוקובה בסמוך לביתה בקייב שהופצץ (צילום: Emilio Morenatti)
25 בפברואר: נטלי סבריוקובה בסמוך לביתה בקייב שהופצץ (צילום: Emilio Morenatti)

ההחלטה לעזוב את הלחימה

לאחר לבטים רבים, הכללו כאמור לא מעט רגשות אשם, החליט הקצין כי הוא איננו מוכן יותר לקחת חלק בלחימה. הוא הפנה את תשומת ליבו של מפקדו, כי ברצונו להתפטר ולעזוב את אוקראינה, אך בתחילה קיבל סירוב. מפקדו של הקצין התריע בפניו כי להתפטרותו יכולות להיות השלכות חמורות של "תיק פלילי, ומשמעות של בגידה במולדת", אך איומים אלו לא שינו את דעתו, והוא התעקש על סיום ההשתתפות שלו בפלישה הרוסית. 

כאמור, זו היא לא הפעם הראשונה שבה נשמעים דיווחים על חיילים רוסים שלא מעוניינים בהמשך הלחימה. על פי הערכות של גורמים מערביים, ביניהם של הפנטגון, כוחות רוסים רבים נאבקים עם מורל נמוך, וישנן אבדות כבדות לצבא הרוסי באוקראינה.