גורמים צבאיים ודיפלומטיים בארה"ב שוקלים לשלוח כוחות מיוחדים לשמור על השגרירות האמריקאית שנפתחה מחדש בקייב בירת אוקראינה, כך דווח היום (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל. לדברי גורמים אמריקאים שצוטטו בדיווח, מדובר בהצעה שתאלץ את ממשל ביידן לאזן בין הרצון להימנע מהסלמה של הנוכחות הצבאית של ארה"ב באזור המלחמה, אל מול החשש לביטחונם של הדיפלומטים האמריקאים בקייב. 

לפי הדיווח, ההצעה טרם הוצגה לנשיא ג'ו ביידן, אך אם הוא יאשר אותה, הכוחות ייפרסו רק להגנה ואבטחה של השגרירות, שנמצאת בטווח של טילים רוסיים, כך לדברי הגורמים. כאמור, נוכחות הכוחות בתוך אוקראינה תסמן הסלמה מההבטחה הראשונית של ביידן שלא יישלחו חיילים אמריקאים למדינה.

הממשל שואף לאזן את החששות של משרד החוץ מפני תגובה אפשרית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להבעת עמדה ביטחונית איתנה ובולטת בשגרירות האמריקאית בקייב, לבין הצורך להרתיע מפני מתקפה אפשרית על אנשי צבא אמריקאים - ולהחזיק מספיק כוחות לחלץ אותם אם יתחדשו הקרבות בקייב. לעת עתה, משרד החוץ האמריקאי יספק אבטחה משלו, מחיל שומרים בשירות הביטחון הדיפלומטי, לשגרירות בקייב.

"אנחנו בקשר הדוק עם עמיתינו במחלקת המדינה לגבי דרישות אבטחה אפשריות כעת, לאחר שהם חידשו את הפעילות בשגרירות בקייב", אמר דובר הפנטגון ג'ון קירבי, שהוסיף: "אבל לא התקבלו החלטות, ולא נדונו הצעות ספציפיות בדרגים הבכירים של המחלקה לגבי החזרת אנשי צבא ארה"ב לאוקראינה למטרה זו או אחרת".

לפי הדיווח, ישנם גורמים רשמיים בארה"ב מעוניינים בנוכחות גדולה יותר של כוחות אמריקאים כדי לנהל את עשרות מיליארדי הדולרים של נשק שנשפך למדינה בחודשים האחרונים. כמו כן, ישנם כמה גורמים בצבא ארה"ב שהיו רוצים להחזיר לאוקראינה את הכוחות המיוחדים וכוחות אחרים שביצעו פעולות תכנון וייעוץ עבור הצבא האוקראיני.

בינתיים מחלקת המדינה כבר החלה להישען על צבא ארה"ב לביטחון. ב-8 במאי חזרו קריסטינה קווין, הדיפלומטית הבכירה בנציגות ארה"ב לאוקראינה, וקבוצה קטנה של דיפלומטים אמריקאים היושבים זמנית בפולין למתחם שגרירות ארה"ב בקייב כדי להנציח את יום הניצחון באירופה עם פקידים אוקראינים. הם לוו על ידי כוחות מיוחדים של ארה"ב שהוקצו מפיקוד המבצעים המיוחדים המשותפים בפורט בראג, N.C., אשר סיפקו את אבטחתם - המקרה הידוע הראשון שבו כוחות אמריקאים נכנסו למדינה מאז הפלישה.

ביום רביעי שעבר הונף הדגל האמריקאי בשגרירות. מזכיר המדינה, אנטוני בלינקן, אמר שהמחלקה "הציגה אמצעים נוספים כדי להגביר את הבטיחות של עמיתינו שחוזרים לקייב ושפרו את אמצעי האבטחה והפרוטוקולים שלנו". הסנאט אישר לאחרונה שגרירה חדשה של ארה"ב בקייב, ברידג'ט ברינק, אך היא טרם הגיעה לאוקראינה.

הכמות הראשונית של הדיפלומטיים האמריקאים בשגרירות תהיה קטנה, וידרשו זמן ומשאבים להעביר אותם ואת משפחותיהם בחזרה לתפקיד, אמרו גורמים אמריקאים. אבל היתרונות של נוכחות דיפלומטית מחודשת ברורים, לדברי הגורמים: אנשי ארה"ב יוכלו ליצור אינטראקציה אישית עם ממשלת קייב, לפקח על חלוקת מיליארדי דולרים בנשק אמריקאי, לפקוח עין על תנועות החיילים הרוסיים ולהציע סיוע טכני. תוספת של נכסי מודיעין נוספים, אומרים גורמים אמריקאים, היא המפתח.