חיסולו של חסן סיאד ח'ודאיארי, קצין בכיר במשמרות המהפכה האיראנים, מהווה מכה לא קטנה עבור טהרן. כאמור, הוא נחשב ככל הנראה למספר 2 ביחידת הפיגועים בחו"ל של כוח קודס האיראני. מדובר ביחידה הנחשבת לאחר המיוחדות, והחשאיות ביותר. 

חיסולו של הבכיר מהווה מסר לטהרן, לצד ניצול הזדמנות מבצעית, לאחר רצף של ניסיונות איראנים שסוכלו. למרות הצלחות הסיכול, אסור לזלזל בניסיונות הפעולה הללו, אשר צפויים להימשך. הסיפור הגדול פה, יותר מהחיסול עצמו של הבכיר, שהיה על פי הדיווחים מקורב למפקד כוח קודס הקודם קאסם סולימאני, הוא ההחלטה על הביצוע. במרכז החלטה שכזו, עומד ככל הנראה מסר אגרסיבי, פעולת תגמול המיוחסת לאיראנים. מסיבה זו, מדובר בהתחפתחות מגה מעניינת, שעשויה ללוות את האזור עוד תקופה ארוכה.

זירת החיסול באיראן (צילום: רשתות ערביות)
זירת החיסול באיראן (צילום: רשתות ערביות)

על פי ההערכות: הקצין, חסן סיאד ח'דאירי, היה מעורב בשורה של פיגועים שתוכננו נגד ישראלים ברחבי העולם, אשר סוכלו. בישראל לא מגיבים לאירוע, אולם לאחרונה אמרו גורמים בכירים במערכת הביטחון כי בעת הזו המדינה פועלת נגד איראן בדרכים שונות.

חסן סיאד ח'דאירי, שהיה מפקד בכיר בכוח קודס, הוצב בעבר בסוריה. דרגתו בצבא האיראני היא אלעקיד, המקבילה לאלוף משנה בצבא הישראלי. הדרגה בכירה, אבל הוא לא נחשב לחלק מצמרת הקצונה במשמרות המהפכה. סביר להניח שתפקידו בכוח קודס ופעילותו בסוריה מול המיליציות האיראניות וחיזבאללה - הם שגרמו לכך שנחשב לקצין בעל חשיבות רבה ולא הדרגות שעל כתפיו.

עדי ראייה סיפרו לאמצעי התקשורת האיראניים כי שני מתנקשים רכובים על אופנוע נצמדו לרכבו ואחד מהם ירה בו מטווח קצר מאוד חמישה קליעים, שלושה מהם בראשו. הוא מת במקום.

בשונה מחיסולים אחרים על אדמת איראן, שיוחסו לישראל, בעיקר של מדעני גרעין בכירים ודמויות מפתח בפרויקט הגרעין האיראני, כוח קודס של משמרות המהפכה אמון על הפעילות הצבאית ועל הקשר עם הזרועות והשותפות של איראן מחוץ למדינה. לצד ההערכה כי היה מעורב בניסיונות הפיגועים האחרונים, לחסן סיאד ח'דאירי מיוחסת גם פעילות ארוכת שנים בסוריה, ובאיראן ציינו אתמול כי לקח חלק בפיקוד על הלחימה מול דאע"ש במדינה.

כאמור, ההערכה היא שלא פעילותו בסוריה היא שהציבה אותו כיעד לחיסול, אלא סדרה של ניסיונות להוציא אל הפועל פיגועים, שסוכלו על ידי המוסד באפריקה ובדרום אמריקה, וכן תכנון ההתנקשות בקונסול הישראלי בטורקיה.

כוח קודס של משמרות המהפכה הוא האחראי על הצד הצבאי של יצוא המהפכה אל מחוץ לגבולות איראן ועל מימון הברחות אמצעי הלחימה ואימון הכוחות הפועלים מטעמה.

ח'דאירי, שפיקד על כוחות שפעלו בסוריה, היה מעורב ככל הנראה בהברחות אמצעי הלחימה מטהרן לדמשק לטובת פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה ולחימוש המיליציות השיעיות.

עם או בלי קשר לחיסול, אתמול דיווחה סוכנות הידיעות ISNA כי איראן חשפה רשת ריגול ישראלית, וכי אנשיה נעצרו על ידי כוחות משמרות המהפכה. בטהרן טוענים: "כוחות המשטר הציוני ניסו לגנוב רכוש ולבצע חטיפות".