לפי דיווח רשמי של נציבות האו"ם לפליטים, המלחמה באוקראינה הובילה לשמונה מיליון עקורים בתוך המדינה, ולתנועה של שישה מיליון פליטים שברחו מאוקראינה. עוד לפי הדו"ח, מספר העקורים בעולם חצה לראשונה את ה-100 מיליון בני אדם, כאשר הנציבות ציינה כי המספר גדל בעקבות המלחמה באוקראינה.

פליטים מאוקראינה (צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach)
פליטים מאוקראינה (צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach)


הלחימה בשטח נמשכת

לעת עתה הלחימה בשטח נמשכת, כאשר תקיפה של חיל האוויר הרוסי בצפון-מערב קייב הובילה להרוג אחד, עובד הרכבת האוקראינית, וארבעה פצועים, כך מסר אתמול ראש עיריית קייב. התקיפה פגעה גם בתשתיות וביותר מ-150 בנייני מגורים וחנויות באזור. זמן קצר לאחר מכן, הכוחות הרוסים הפגיזו את סביבת מחוז דניפרופטרובסק, כך לפי דיווח של המושל האיזורי בטלגרם. לא נרשמו נפגעים.

בנוסף, משרד ההגנה הרוסי טוען כי הצבא הרוסי השמיד את היחידה האוקראינית של מטוסי M-777 מתוצרת ארה"ב. מנהיג "הרפובליקה העממית של דונייצק" הפורשת במזרח אוקראינה אמר היום (שני) כי הלוחמים שנכנעו במפעל הפלדה במריופול יעמדו למשפט באזור הבדלני, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. משרד ההגנה הרוסי מסר היום (שני) כי שיגר ארבעה טילי קליבר מצוללת בים השחור כדי להשמיד ציוד צבאי אוקראיני, כך דיווחה סוכנות הידיעות TASS.

לפי הדיווחים, רוסיה מתגברת את חייליה במחוז זפוריז'יה בדרום-מזרח המדינה, כך הצהיר הממשל הצבאי האזורי אתמול. המידע נקבע לפי תיעוד מספר החיילים שעולה בעקביות על מספר התושבים המקומיים בעיר ואסילבקה.

בני ערובה כמגנים אנושיים

כוחות רוסים השתמשו בבני ערובה כמגנים אנושיים במחוז צ'רניהיב מה-3 עד ה-31 במרץ, על פי דיווח אתמול של משרד התובע הכללי האוקראיני. 350 תושבים הוחזקו במרתף בית ספר בשטח של 197 מ"ר, נכתב בדו"ח. בין בני הערובה היו קשישים, ילדים ותינוקות. לפי הדיווחים, עשרה מהקשישים מתו עקב מחסור במזון, מים ואוויר צח. בני הערובה היו צעירים עד גיל שנה וחצי, בעוד שבן הערובה המבוגר ביותר היה בן 93.

150 גופות נמצאו תחת ההריסות בחרקוב, על פי דיווח של שירותי החירום הלאומי האוקראיני. שירותי החירום פירקו את ההריסות ב-98 אתרים שונים בהם נמצאו הגופות.

1 במרץ: חבר כוחות הביטחון באוקראינה מרים את מבטו אל חורבות בניין העירייה בחרקוב  (צילום:  Pavel Dorogoy)
1 במרץ: חבר כוחות הביטחון באוקראינה מרים את מבטו אל חורבות בניין העירייה בחרקוב (צילום: Pavel Dorogoy)


קורבנות המלחמה

רוסיה סובלת ממספר הרוגים דומה לזה שחוותה ברה"מ במהלך מלחמת תשע השנים באפגניסטן, הצהיר משרד ההגנה הבריטי בדו"ח מודיעין שפורסם לאחרונה. בדו"ח מפורט יותר, קבע המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה כי רוסיה איבדה 29,200 אנשי צוות, 1,293 טנקים, 3,166, 604 פצצות ארטילריה, 201 מערכות שיגור רקטות, 170 מסוקים, 204 מטוסים, 476 רחפנים ו-13 סירות.

שני אזרחים רוסים, כולל צעיר בן 14, נהרגו לאחר שאוקראינה הפגיזה עיירה באזור חרסון, כך דיווחה סוכנות הידיעות טאס"ס, כאשר היא מצטטת את משרד ההגנה הרוסי. עשרה בני אדם נפצעו וכמעט תריסר בתים ניזוקו. במהלך מסיבת עיתונאים שערך לצד נשיא פולין אנדז'יי דודה, הצהיר הנשיא זלנסקי כי עד מאה בני אדם נהרגים מדי יום בקרבות במזרח אוקראינה. זה נגרם ככל הנראה בגלל מספר רב של סיבות, מהגנה אווירית מוגבלת ועד טקטיקות צבאיות ברמה נמוכה.